Hopp til innhold

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk

385 replies to this topic

#21 jonta

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 767 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 22:08

Vis innleggkruneh, 13.01.2011 - 22:53, skrev:

Om han har svart slik, er det faktisk en ganske stygg sak.
Det er bare å henge han ut med navn og alt.
Helt enig!
79. Ibanez ST-50. 79 Ibanez Musician-200.
02.(beste året) LTD M-1000. 07 Schecter Hellraiser FR m.Blackout i bru (til salgs).
2010. PRS SE Mike Mushok Baritone.
Bass: 02 Ibanez SR-600 med EMG-PJ mic'er.
Carvin MTS-3200 2x12. Marshall JCM-800 1x12.
Orange Tiny Terror + Carvin 2x12 cab.
Ukjent Pa 1x12 lukket cab. (fra søppla) m. Celestion G12T-75.

#22 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11768 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 22:18

Moderatorhatt:
Bare minner om at dette forumet til vanlig ikke er noe som minner om en offentlig gapestokk. Blir man selv dårlig behandlet i kjøp og salg, er det greit å poste sine kommentarer der, men ellers nei. Det at luringer er frekke i kjeften og opptatt av seg selv, er da ikke noen bombe.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#23 jonta

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 767 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 22:33

Vis innleggCastorFiber, 14.01.2011 - 22:18, skrev:

Moderatorhatt:
Bare minner om at dette forumet til vanlig ikke er noe som minner om en offentlig gapestokk. Blir man selv dårlig behandlet i kjøp og salg, er det greit å poste sine kommentarer der, men ellers nei. Det at luringer er frekke i kjeften og opptatt av seg selv, er da ikke noen bombe.
Javisst, men kan jo være greit å bli advart mot enkelte......
02.(beste året) LTD M-1000. 07 Schecter Hellraiser FR m.Blackout i bru (til salgs).

#24 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11768 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 23:06

Det er jeg helt enig i. Men i slike tilfeller blir forumet ansvarlig for det som skrives, og vi kan faktisk ikke gå god for at opplevelsen til samtlige medlemmer som kunde er helt riktig.
Skal man sette fast luringer, er faktisk en anmeldelse den riktige veien å gå. Vår praksis med tilbakemelding til medlemmer i kjøp og salg er så på grensen av hva vi kan gjøre at vi stopper der. Blir man anklaget for ulovligheter, skal man ha mulighet for å rette opp en eventuell misforståelse, og forsvare seg mot beskyldninger. Det har ikke forumet noe apparat for å behandle, så derfor er det slik som det det er. Forumet er ikke et sted der man fritt kan henge ut mennesker man er misfornøyd med handelen på.

Som et eksempel- la oss si at jeg selger en "dings" til deg, Jonta, oppgir kontonummer og navn, og du betaler i god tro, vi har jo handlet før også, og så dagen etterpå får jeg hjerteinfarkt, og blir liggende i koma i to måneder. Jeg tipper at hvis du er en skikkelig "hothead" (noe du ikke er, men som eksempel) så vil du smøre mitt navn og omdømme grovt ut over nettet, fordi jeg tilsynelatende har lurt deg.

Det er ikke sikkert den som har blitt hengt ut har fortjent det.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#25 askret

Psychofunkadelic

• *Støttemedlem
  • 2066 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 23:33

Synes det er stor forskjell på en handel der man føler seg lurt ved at varen ikke kommer, eller er feil og slike ting.. Mye kan være grunnen til det.
Men vedkommende som har 'spesialisert' seg på å kjøpe Kina-ESP'er for 239 dollar og så selge dem videre for 5000 kroner stiller i en helt annen klasse, jeg karakteriserer det som soleklar svindel og kjeltringvirksomhet.

Har ikke tenkt å legge ut noe navn, men han dukker nok snart opp på Finn igjen, hvis ikke han mot formodning har tatt mitt råd om at han finner seg en ny hobby...
Amper: Mesa/Boogie Roadster, Ibanez TSA15H, Madamp G2 (2watt rør) og en Roland MicroCube
Kabinett: Marshall 1922, med 2xV30, Harley Benton 2x12, . Ibanez TSA112C og 2 stk hjemmelagde 1x12 V30 kabinetter
Gitarer: Fender VG Strat, Gibson Les Paul Gothic, Gibson Explorer, LTD Snakebyte og flere andre..
Annet: Boss GT-100 og et hav av pedaler, stadig noe til salgs!

#26 jonta

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 767 Innlegg:

Skrevet 16.01.2011 - 16:19

Vis innleggCastorFiber, 14.01.2011 - 23:06, skrev:

Det er jeg helt enig i. Men i slike tilfeller blir forumet ansvarlig for det som skrives, og vi kan faktisk ikke gå god for at opplevelsen til samtlige medlemmer som kunde er helt riktig.
Skal man sette fast luringer, er faktisk en anmeldelse den riktige veien å gå. Vår praksis med tilbakemelding til medlemmer i kjøp og salg er så på grensen av hva vi kan gjøre at vi stopper der. Blir man anklaget for ulovligheter, skal man ha mulighet for å rette opp en eventuell misforståelse, og forsvare seg mot beskyldninger. Det har ikke forumet noe apparat for å behandle, så derfor er det slik som det det er. Forumet er ikke et sted der man fritt kan henge ut mennesker man er misfornøyd med handelen på.

Som et eksempel- la oss si at jeg selger en "dings" til deg, Jonta, oppgir kontonummer og navn, og du betaler i god tro, vi har jo handlet før også, og så dagen etterpå får jeg hjerteinfarkt, og blir liggende i koma i to måneder. Jeg tipper at hvis du er en skikkelig "hothead" (noe du ikke er, men som eksempel) så vil du smøre mitt navn og omdømme grovt ut over nettet, fordi jeg tilsynelatende har lurt deg.

Det er ikke sikkert den som har blitt hengt ut har fortjent det.
Jeg forstår problematikken og jeg syntes det er greie regler her på GN. Samtidig setter jeg pris på tips som Askret kommer med. Men det er vel innenfor grensene.

Forsiktig med helsa foresten, Castor :rolleyes:

Dette innlegget har blitt endret av jonta: 16.01.2011 - 16:36

#27 JAH

Viderekommen

• Medlemmer
  • 188 Innlegg:

Skrevet 22.01.2011 - 15:53

Fender annonse på finn.

http://www.finn.no/f...nnkode=26430594

Selger skriver ikke "direkte" at det er en Fender men for meg ser det ut som en Tradetang eller alibaba gitar.

Stemmeskruer, noiseless pickups, MIM serienummer, selger oppgir kina gitar men mye bedre enn Squier (som faktisk er Fender lisensiert). Tremoloen er jo også ikke riktig, ei heller for en kina Squier.
For meg ser denne jalla ut, men vet ikke helt om det kan klassifiseres som lureri eller svindel..

Jeg ville nok følt meg lurt om jeg hadde kjøpt den...

Dette innlegget har blitt endret av JAH: 22.01.2011 - 16:31

09 Fender Strat Jimmie Vaughan
07 Fender Strat SRV
89 Squier Strat 57'repl MIK E10xxxxxx
07 Squier Fat Strat
10 Epi LP Slash Apetite

Lirer gura 4fun

#28 Erkny

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 205 Innlegg:

Skrevet 23.01.2011 - 08:31

Tror nok at det blir feil å klassifisere denne som svindel og lureri da jeg for inntrykk av at selger bevisst unngår å ta bilde av headstock med fender logo for å unngå nettopp dette. I annonseteksten fremgår det ganske klart at det IKKE er snakk om en Fender. Ja, jeg la også merke til MZ nummeret, men det kan for den del ha vært en glipp at nummeret kom med på bildet. Selger opplyser uansett om at gitaren er bygd i Kina, og at han selv mener at gitaren er bedre enn en billig Squier er jo hans egen subjektive mening som han har lov til å ha.
hey hey - my my

#29 HeiPaaDeg

Nybegynner

• Banned
  • 20 Innlegg:

Skrevet 23.01.2011 - 08:40

Vis innleggJAH, 22.01.2011 - 15:53, skrev:

Fender annonse på finn.

http://www.finn.no/f...nnkode=26430594

Selger skriver ikke "direkte" at det er en Fender men for meg ser det ut som en Tradetang eller alibaba gitar.

Stemmeskruer, noiseless pickups, MIM serienummer, selger oppgir kina gitar men mye bedre enn Squier (som faktisk er Fender lisensiert). Tremoloen er jo også ikke riktig, ei heller for en kina Squier.
For meg ser denne jalla ut, men vet ikke helt om det kan klassifiseres som lureri eller svindel..

Jeg ville nok følt meg lurt om jeg hadde kjøpt den...
Nei, han sier jo selv at det er en kina gitar.

#30 stromstans

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 598 Innlegg:

Skrevet 24.01.2011 - 20:40

Puh, nå veit jeg ihvertfall at min LP er ekte.

#31 germaniumkid

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 451 Innlegg:

Skrevet 24.01.2011 - 21:56

Fake Gretsch
http://www.finn.no/f...nnkode=26469609

#32 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2745 Innlegg:

Skrevet 24.01.2011 - 22:06

Vis innlegggermaniumkid, 24.01.2011 - 21:56, skrev:

Kan du opplyse denne tråden med noen stikkord som underbygger påstanden din? Jeg veit for lite om gretsch, og syns det er helt for jævlig om en stakkar kjøper en kopigitar til 15 tusen kroner.

#33 germaniumkid

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 451 Innlegg:

Skrevet 24.01.2011 - 22:15

Vis innleggdavidsen, 24.01.2011 - 22:06, skrev:

Kan du opplyse denne tråden med noen stikkord som underbygger påstanden din? Jeg veit for lite om gretsch, og syns det er helt for jævlig om en stakkar kjøper en kopigitar til 15 tusen kroner.
Alt er feil og da mener jeg alt. White Falcons og 6120 har kommet i flere varianter, men Gretsch har feks distinkt hardware, så det er umulig å ta feil. Egne knotter med G gravert, eget design på straplocks, Dynasonics, Filtertrons etc pickups, aldri "vanlige" humbuckere, ekte Bigsby, eget design på stol, aldri tune o matic, sjekk feks headstock, white falcons har Grover imperials, logo er feil, lista er lang og nå giddr jeg ikke å skrive mer ;)

her er en forholdsvis ny og ekte Gretsch

Vedlagt fil  G6136T_2004_White_Falcon_1_jpg_380x580_autocrop-True_crop-(0, 0)_upscale-True_q85.jpg   42.36K   53 Antall nedlasninger

#34 danthemainman80

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 267 Innlegg:

Skrevet 30.01.2011 - 16:47

Enda en fake på finn som utgir seg for å være ekte vare!
Pass på folkens!!!

http://www.finn.no/f...nnkode=26561323

#35 danthemainman80

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 267 Innlegg:

Skrevet 30.01.2011 - 16:48

Det første jeg ser etter for å se om den er fake er Fret-edge-binding.
Om den ikke har de små plast-tuppene opp langs sida på båndene
er det grunn til å tvile med mindre det er en eldre Gibson, som ksnskje
har fått seg en fret-jobb. Da hender det at fret-edgen fjernes.

Dette er også det eneste man ikke kan "jukse til"
nesten uansett hvor flink man er med lim og lakk :P

Han fyren som selger Zakk-kopien virker som en kynisk fyr
som er ute etter å svindle til seg kjappe penger fra en stakkar
som ikke vet bedre.
Jeg har sendt beskjed til Finn via raportsystemet demmes

#36 askret

Psychofunkadelic

• *Støttemedlem
  • 2066 Innlegg:

Skrevet 30.01.2011 - 17:00

Den Zakken var ikke lett å avsløre.....
Er det hun tuppene på bindigen du tar det på, alt annet ser jo ganske så riktig ut?
Og du er sikker på at den er fake?
Amper: Mesa/Boogie Roadster, Ibanez TSA15H, Madamp G2 (2watt rør) og en Roland MicroCube
Kabinett: Marshall 1922, med 2xV30, Harley Benton 2x12, . Ibanez TSA112C og 2 stk hjemmelagde 1x12 V30 kabinetter
Gitarer: Fender VG Strat, Gibson Les Paul Gothic, Gibson Explorer, LTD Snakebyte og flere andre..
Annet: Boss GT-100 og et hav av pedaler, stadig noe til salgs!

#37 Hallstein

Så jævlig biased

• Medlemmer
  • 1406 Innlegg:

Skrevet 30.01.2011 - 17:02

- Gibsonlogo stemmer ikke.
- Det er feil skruer på brua
- Potmetrene er skeive i forhold til hvorden de skal være på en årntlig gibson, samt at de er av feil type.
- Truss-rod cover er ikke slik som på orginalen.
- Pickupswitch skal ikke ha "Rythm" og "Treble" markør.
- Gitaren skal ha lomme for batteri til EMG'mikkene som står på fra fabrikk.
- På kopigitarens trussrodcover står det "Zakk Wylde Custom", mens på orginalen står det "Les Paul Custom"

Orginalgitar : http://www2.gibson.c...e/Features.aspx
Kopi : http://www.finn.no/f...nnkode=26561323

Relativt enkelt å avsløre at dette er en kopi.

Sendte en rapport til finn.
Gear :
'90 Gibson Les Paul Classic
'05 Fender Custom Shop Stratocaster 1959 Reissue "Closet Classic"
'11 Taylor 214e (Grand Auditorium)
Armor Gold Kabler !

Fractal Audio Axe FX ULTRA, Fractal Audio Atomic Reactor FRFR (Powered Cab)

#38 danthemainman80

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 267 Innlegg:

Skrevet 30.01.2011 - 19:06

Vis innleggHallstein, 30.01.2011 - 17:02, skrev:

- Gibsonlogo stemmer ikke.
- Det er feil skruer på brua
- Potmetrene er skeive i forhold til hvorden de skal være på en årntlig gibson, samt at de er av feil type.
- Truss-rod cover er ikke slik som på orginalen.
- Pickupswitch skal ikke ha "Rythm" og "Treble" markør.
- Gitaren skal ha lomme for batteri til EMG'mikkene som står på fra fabrikk.
- På kopigitarens trussrodcover står det "Zakk Wylde Custom", mens på orginalen står det "Les Paul Custom"

Orginalgitar : http://www2.gibson.c...e/Features.aspx
Kopi : http://www.finn.no/f...nnkode=26561323

Relativt enkelt å avsløre at dette er en kopi.

Sendte en rapport til finn.

Og alt det han sa!
Når man har sett et par ekte gibson, og er litt kritisk,
så er de forholdsvis lett å spotte forskjellene.
Men de er lettere å finne på Customer faktisk enn på vanlige standarder
grunnet krystallen og bindinga på headstocken som de aldrig klarer å få rett.

#39 Wreen

Nybegynner

• Medlemmer
  • 71 Innlegg:

Skrevet 31.01.2011 - 13:31

Utrolig artig tråd det her og jeg må si jeg er nesten satt ut over hvor mye fake greier som er ute å går.
Men til dere som linker fra finn.no, kan dere ikke legge med screenshot av annonsen også? Er ikke ofte jeg rekker inn og faktisk se hva det er snakk om føre annonsen er slettet.
Vil jo gjerne se hva det hele dreier seg om sånn at man kan lære litt av det. Fjern navn, tlf og adresse så kan det da ikke gjøre noenting å legge dette ut.
Ellers er det jo bare bra at annonsene forsvinner raskt da.

-----------
"Music is the language of the heart, the sound of the soul.
The more we understand it, the deeper the listening experience becomes."

#40 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 31.01.2011 - 14:13

Siste taler har et godt poeng, og som jeg oppfordret til tidligere i tråden - kan dere ikke hente bildene fra annonsene og lime de inn i innleggene deres? Ikke ta en screenshot av selve annonsen med selgers navn/nummer osv.

Å snakke om annonser med falske gitarer blir liksom så utrolig mye mer lærerikt hvis man faktisk kan se bilder av produktene det er snakk om :)
Hesitation is a hole in the head, and contradiction buys you time..