Hopp til innhold

Hvordan avsløre kopigitarer/svindelforsøk

385 replies to this topic

#1 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 08:14

[Intro] mer tekst kommer..
Problemet med Kinesisk-produserte kopier av kjente gitarer fra f.eks Gibson, Fender....

[Formålet med tråden]
Her kan du lese om hvordan kopier kan avsløres, hva som er vanlige svindelforsøk, samt stille spørsmål om annonser du er i tvil om.

[Trådens struktur]
Bilder fra annonser og selgere av kopigitarer vil sammenlignes med de ekte gitarene, slik at man kan se på ulike detaljer, vanlige serienummer på falske gitarer osv. Med andre ord eksempler, samt spørsmål og svar.

POST i vei folkens - ikke legg noe vekt på den merkelige førsteposten :D

Eksempel på kinesisk kopigitar: Gibson Angus Young SG

Originalen:
Postet bilde

Kopien:
Postet bilde

La oss ta en kikk på typiske detaljer som skiller kopien fra originalen, og som kan identifiseres på bilder. Selv om kopigitaren er full av detaljfeil, kan vi kikke på kroppen denne gangen.

Original
Postet bilde
Kopi
Postet bilde
Feil type knotter, feil farge på bryter/dekkskive og ikke minst en bombesikker indikator - feil type bro Kopigitaren er utstyrt med en asiatisk produsert bro som er av samme type som du finner igjen på f.eks Epiphone gitarer. Skruesporet på toppen og den manglende justerings-skiven nederst er sikre kjennetegn. INGEN Gibson gitarer er utstyrt med slike broer.

Kopi
Postet bilde
Original
Postet bilde
Her ser vi typiske detaljfeil. Dekkskiven er av samme 3-lags materiale som plekterbrettet på kopien og ikke ensfarget sort som på originalen. Antallet skruer og plassering er ikke riktig på plekterbrettet.

Original
Postet bilde
Kopi
Postet bilde
Her ser vi at bakplaten har feil form og ikke minst at skrueplasseringen er helt feil.
Hesitation is a hole in the head, and contradiction buys you time..

#2 MDRattle

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 457 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 08:21

http://www.gibson.co...terfeitGibsons/

Slenger opp en lenke her, jeg. Litt grunnleggende om fake Gibson. Kan skrive litt mer ytdypende på norsk senere idag

#3 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2745 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 09:06

Vedrørende gibsonplanker, så er det relativt enkelt å sjekke om den er ekte om man har med seg en stjernetrekker. Skru opp dekslet på baksiden av der hvor potensiometerne ligger, og sjekk om det er gravert inn gibson på de. Dette er noe kopiprodusentene ihvertfall ikke gidder å ta seg bry med.

Dette er ikke fullt så enkelt på de gitarene med hulrom dog.

#4 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 09:25

Vis innleggdavidsen, 13.01.2011 - 09:06, skrev:

Vedrørende gibsonplanker, så er det relativt enkelt å sjekke om den er ekte om man har med seg en stjernetrekker. Skru opp dekslet på baksiden av der hvor potensiometerne ligger, og sjekk om det er gravert inn gibson på de. Dette er noe kopiprodusentene ihvertfall ikke gidder å ta seg bry med.

Det der er noe Gibson heller ikke tar seg bryet med på så mange gitarer, så det vet jeg ikke om er et så godt tips? Mulig jeg ikke har merket meg ved det, men jeg har aldri sett noe slikt på en Gibson egentlig? Men jeg vet det eksisterer "stamped" Gibson potensiometer.

#5 askret

Psychofunkadelic

• *Støttemedlem
  • 2066 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 09:47

Er ganske skeptisk til denne også: http://www.finn.no/f...nnkode=26268167

Postet bilde

Her er hele trykket (mønsteret) plassert feil i forhold til originalen.
Vedkommende har også tidligere solgt fake Hetfield Iron Cross...

Her er et bilde av den ekte:

Postet bilde

Edit: Annonsen ble slettet ja... Jeg er hjemme syk i dag og har kranglet litt på mail med selgeren, og rapportert den til Finn.

Selgeren mente forøvrig at jeg burde finne meg en annen hobby... enn å være en liten drittunge som sladrer!!

Dette innlegget har blitt endret av askret: 13.01.2011 - 12:31

Amper: Mesa/Boogie Roadster, Ibanez TSA15H, Madamp G2 (2watt rør) og en Roland MicroCube
Kabinett: Marshall 1922, med 2xV30, Harley Benton 2x12, . Ibanez TSA112C og 2 stk hjemmelagde 1x12 V30 kabinetter
Gitarer: Fender VG Strat, Gibson Les Paul Gothic, Gibson Explorer, LTD Snakebyte og flere andre..
Annet: Boss GT-100 og et hav av pedaler, stadig noe til salgs!

#6 davidsen

Corporal Clegg

• *Støttemedlem
  • 2745 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 09:55

Vis innleggGreener, 13.01.2011 - 09:25, skrev:

Det der er noe Gibson heller ikke tar seg bryet med på så mange gitarer, så det vet jeg ikke om er et så godt tips? Mulig jeg ikke har merket meg ved det, men jeg har aldri sett noe slikt på en Gibson egentlig? Men jeg vet det eksisterer "stamped" Gibson potensiometer.
Jeg har hatt og har dette på alle mine gibsons ihvertfall. Vi snakker en voldsom samling på 4 gitarer totalt :D

#7 JAH

Viderekommen

• Medlemmer
  • 188 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 10:11

Dette gjelder for Epiphone men mye av det samme går igjen på fake Gibson også.

Se vedlagte bilder.

Linje mellom pot's og skruen på Pickguard, skrueposisjon på pickguard, "str på skivene på tunere" h'en i Epiphone er offset fra senter på ekte.

BTW: hvordan poste bilder slik at de kommer i mellom tekst i selve posten ?

Vedlagt(e) fil(er)

09 Fender Strat Jimmie Vaughan
07 Fender Strat SRV
89 Squier Strat 57'repl MIK E10xxxxxx
07 Squier Fat Strat
10 Epi LP Slash Apetite

Lirer gura 4fun

#8 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 10:24

Vis innleggdavidsen, 13.01.2011 - 09:55, skrev:

Jeg har hatt og har dette på alle mine gibsons ihvertfall. Vi snakker en voldsom samling på 4 gitarer totalt :D

Ok, vel da er det vel rimelig å anta at mange Gibson har Gibson stemplede potmeter, men som sagt tror jeg ikke dette er noen sikker indikasjon. Det er jo også en veldig vanlig ting å bytte/oppgradere.

#9 riff-raff

Viderekommen

• Medlemmer
  • 102 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 11:22

Her er en kjapp billedserie med de mest åpenbare forskjellene på fake og ekte Gibson.
Skal legge til mere beskrivelse på bildene etterhvert.

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde
Fender Stratocaster MIM 60's Classic Series
Ibanez SA-260FM
Ibanez ART-100
Ibanez JS-100 Joe Satriani
Ibanez Roadstar Blazer RG-260
Olp MM1 Eddie Van Halen Signature
Gibson Les Paul Supreme (china replica)
Kustom Quad 100 amp
Kendrick Black Gold 35 (Verdens beste rør combo)
+ en haug med boss & rocktron effekter.

"Its not the guitar, its the person behind it."
-Abe VanderLaan

#10 jonta

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 767 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 11:54

Vis innleggJAH, 13.01.2011 - 10:11, skrev:

Dette gjelder for Epiphone men mye av det samme går igjen på fake Gibson også.

Se vedlagte bilder.

Linje mellom pot's og skruen på Pickguard, skrueposisjon på pickguard, "str på skivene på tunere" h'en i Epiphone er offset fra senter på ekte.

BTW: hvordan poste bilder slik at de kommer i mellom tekst i selve posten ?
Litt underlig at det lages fake Epiphone?

Dette innlegget har blitt endret av jonta: 13.01.2011 - 11:55

79. Ibanez ST-50. 79 Ibanez Musician-200.
02.(beste året) LTD M-1000. 07 Schecter Hellraiser FR m.Blackout i bru (til salgs).
2010. PRS SE Mike Mushok Baritone.
Bass: 02 Ibanez SR-600 med EMG-PJ mic'er.
Carvin MTS-3200 2x12. Marshall JCM-800 1x12.
Orange Tiny Terror + Carvin 2x12 cab.
Ukjent Pa 1x12 lukket cab. (fra søppla) m. Celestion G12T-75.

#11 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 12:02

Vis innleggjonta, 13.01.2011 - 11:54, skrev:

Litt underlig at det lages fake Epiphone?

Ikke egentlig med tanke på hvor rimelige kopigitarene ofte er. Det er gjerne enklere å selge en kopi av et rimelig produkt som har relativt stor variasjon grunnet ulike produsenter osv som originalvare.

#12 Dave_Murray

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 795 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 14:57

Vis innleggGreener, 13.01.2011 - 08:14, skrev:

Tekst og bilder.

For det første.. Orket ikke å ha med masse unødvendig i siteringen.
For det andre. Lærerikt førsteinnlegg. Slike detaljer hadde jeg aldri lagt merke til.
Så jeg hadde nok kjøpt den falske. Fordi jeg ikke har peiling.

Bra initativ til tråd!
Utstyret mitt:
Gitar:
Arth & Lutherie Akustisk Stålstrenger.

Bass:
Squier jazz bass 4-strenger

#13 riff-raff

Viderekommen

• Medlemmer
  • 102 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 15:34

Det ironiske med innlegg som dette, er at "fakerne" saumfarer dem på utenlandske forum for å få tips om hvordan de skal rette på detaljer som er feil.
Det blir bekreftet på mange utenlandske forum at kopigitarene blir bedre og bedre. Både når det gjelder å få detaljene riktig og faktisk på kvaliteten.
På en måte gjør vi oss en bjørnetjeneste med poster som dette, men det er jo nødvendig også for å hjelpe de som ikke ser forskjell på ekte og fake.
Det er verdt å merke seg at mye av informasjonen du finner vedr. fake gitarer på nettet kan være utdatert fordi "fakerne" har rettet på feilene.
Du finner f.eks. svært sjelden Gibson faker med 3 skruer på trus-rod coveret lenger.
Det er fortsatt ikke så vanskelig for et trent øye å se forskjell, men for en nybegynner kan en fake bli tatt for god fisk.
Den foreløbig sikkreste indikasjonen på at det er en fake gibson er at de fortsatt bruker feil bro med flatspor på toppen + at trus-rod coveret er montert klin inntil nøtta.
Fender Stratocaster MIM 60's Classic Series
Ibanez SA-260FM
Ibanez ART-100
Ibanez JS-100 Joe Satriani
Ibanez Roadstar Blazer RG-260
Olp MM1 Eddie Van Halen Signature
Gibson Les Paul Supreme (china replica)
Kustom Quad 100 amp
Kendrick Black Gold 35 (Verdens beste rør combo)
+ en haug med boss & rocktron effekter.

"Its not the guitar, its the person behind it."
-Abe VanderLaan

#14 Langesundsgutten

Nybegynner

• Medlemmer
  • 42 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 15:44

Her er en ganske god side som tar opp forskjeller mellom ekte Gibson gitarer og fake gitarer.

http://fibsons.com/

#15 oystein1988

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1179 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 17:14

Bra tåd, men burde kanskje byttet ut "kopigitarer" til "fakegitarer" istedet, da det finnes mange ordentlige og gode kjente kopi-gitarer slik som Greco, Burny, Edwards, Navigator etc.

EDIT: bare å slette inlegget mitt når dette blir sett, og avgjort om det blir byttet eller ikke, dette bidrar jo ikke noe til trådens innhold.

Dette innlegget har blitt endret av oystein1988: 13.01.2011 - 17:15

Edwards E-SA-138LTC - Edwards E-LP 130 LTS/RE - Fender Baja Telecaster
Mockingbird - GFS F-style P-Bass - Epihone Les Paul Standard p90 - '88 Epiphone by Gibson akustisk gitar
Peavey Classic 30 - '88 Marshall JCM800 2204

- HrSmithsVenner.blogspot.com -
- Live opptak -

#16 Ace Frehley

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 306 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 17:49

Flere kjennetegn:
- Kopier av Epiphone Les Paul Standard (og mange andre Epiphone-kopier), kommer ofte med falske Grover-stemmeskruer, mens en ekte Epiphone har ofte Epiphone-stemmeskruer. I nyere tid har flere modeller kommet med (ekte) Grover-stemmeskruer, f. eks. de nye Epiphone Les Paul Standard og flere signaturmodeller. Det er i tillegg også veldig vanskelig å skille mellom de ekte og falske Grover-stemmeskruene, med unntak av stabiliteten på stemmingen.
- Humbuckere er (med unntak av EMG-kopier) uten justeringsskruer, f. eks flathead (Gibson), allen wrench (Dimarzio)
- Serienummeret på fakes ser veldig ofte ut slik som på det venstre bildet (Merk, at ikke alle ekte Gibson har slik til høyre):
Postet bilde
- Generelt, formen på kroppen er litt rar, i forhold til en ekte.
- Oversadel er veldig stor og dårlig kuttet, sikkert av plastikk.
- Bakplaten for elektronikk er ikke riktig form (prøv å bytte med en Gibson bakplate, det går ikke), ofte kremfarget i stedenfor svart.
- Reimfeste er anerledes, og det brukes en gummibit istedenfor stoff mellom reimfestet og gitaren.
- Noen gitarer som har multi-binding, har det bare foran, ikke bak.
- Fakes har ofte lengre avstand på buen/overgangen mellom headstock og oversadel.
- Kremfargen er lysere, mintgreen-aktig, sammenlignet med Gibson-kremfarge. F. eks binding, pickuper o.l.
- Bånda er ofte flatere.
- Det brukes mange flere trebiter, enn Gibson, men skjuler det ved å lime over ei tynn treplate over på baksiden, men hvis du ser på siden, kan du se det. Det er ofte tydelige merker fra kvister o.l.

Dette innlegget har blitt endret av Ace Frehley: 06.08.2011 - 13:57

#17 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 18:44

Vis innleggoystein1988, 13.01.2011 - 17:14, skrev:

Bra tåd, men burde kanskje byttet ut "kopigitarer" til "fakegitarer" istedet, da det finnes mange ordentlige og gode kjente kopi-gitarer slik som Greco, Burny, Edwards, Navigator etc.

EDIT: bare å slette inlegget mitt når dette blir sett, og avgjort om det blir byttet eller ikke, dette bidrar jo ikke noe til trådens innhold.

Jeg skal tydeliggjøre hva det er snakk om i første post når teksten kommer på plass, men misforståelsen vil uansett raskt bli oppklart for en leser av tråden grunne innholdet.

#18 Greener

Slacker

• Administrators
  • 6164 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 18:48

Vis innleggriff-raff, 13.01.2011 - 15:34, skrev:

Det ironiske med innlegg som dette, er at "fakerne" saumfarer dem på utenlandske forum for å få tips om hvordan de skal rette på detaljer som er feil.
Det blir bekreftet på mange utenlandske forum at kopigitarene blir bedre og bedre. Både når det gjelder å få detaljene riktig og faktisk på kvaliteten.
På en måte gjør vi oss en bjørnetjeneste med poster som dette, men det er jo nødvendig også for å hjelpe de som ikke ser forskjell på ekte og fake.

Det er et poeng at gitarene blir bedre og bedre, men det er nok mest fordi kineserne nå faktisk har tilgang til de ekte gitarene i noen grad - f.eks Gibson sin utstilling i Kina nylig. Hvis de faktisk var så ivrige på å få detaljer riktig har de jo i mange år hatt tilgang til gibson.com med særs skarpe detaljbilder

At kineserne som bygger kopigitarer skulle lese et norsk gitarforum tror jeg er rimelig usannsynlig. Norsk er ikke så stort i Asia og tråden vil ikke dukke opp i et google søk med mindre de bruker norske søkeord.

#19 kruneh

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1022 Innlegg:

Skrevet 13.01.2011 - 22:53

Vis innleggaskret, 13.01.2011 - 09:47, skrev:

Selgeren mente forøvrig at jeg burde finne meg en annen hobby... enn å være en liten drittunge som sladrer!!

Om han har svart slik, er det faktisk en ganske stygg sak.
Det er bare å henge han ut med navn og alt.

#20 johs

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 271 Innlegg:

Skrevet 14.01.2011 - 17:54

må bare skryte av denne tråden i og med at den er svært lærerik :P
Gitarer:
2005 Fender American Stratocaster
2008 Gibson ES-339
2009 Ibanez GRG 170DX
Amps:1966 Fender Bandmaster med originalt 2x12,1967 (Blackface) Fender Bassman med Marshall 1965A, Vox DA5
Pedaler:Hardwire DL8, Xotic BB Preamp, EHX Holy Grail Nano, Dunlop GCB 95 Cry Baby, Frontline Mini Chorus