Hopp til innhold

Mike Portnoy slutter i Dream Theater

98 replies to this topic

#81 Rikjense

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 472 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 07:40

Vis innleggDebris, 15.10.2010 - 00:11, skrev:

Litt kjipt å nevne enn trommis med bedre meter og groove enn Portnoy da ;)
Hehe, det var bare for å nevne noen som spiller/spilte det stikk motsatte Portnoy gjorde

#82 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 888 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 08:47

Vis innleggmrj, 14.10.2010 - 23:36, skrev:

Apropos diskusjonen om Avenged sevenfold, kunne det vært interessant å diskutere om man kan måle musikk objektivt? Kan man det? hvilke kriterier skal i såfall gjelde? og hvilke kvalifikasjoner skal man ha for å vurdere musikk? kjør diskusjon! :)

Nja...

På hvilket nivå ønsker vi å måle om noe er 'bra' eller ikke? Hva diskuterer vi? Syntaks? Samspillet musikerne i mellom?
En kjip låt kan bli enorm ved godt band/musikersamspill (og her kommer grooveaspektet inn (og hva legger folk i begrepet 'groove' egentlig?)) og 'riktig' lyd (som igjen er et interessant tema), samtidig som en 'bra' låt (selvfølgelig helt subjektivt), rent komposisjonsmessig, kan oppleves fullstendig ræva hvis samspillet musikerne mellom og soundet generelt ikke samsvarer med potensialet som eventuelt ligger i låta.
Tullebukk og pappa. Fin kombinasjon.

#83 Yngtchie Blacksteen

Mannen som elsket Yngwie

• *Støttemedlem
  • 4385 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 09:48

Vis innleggErlendB, 14.10.2010 - 22:02, skrev:

"He-he".

Labire er en fantastisk dyktig vokalist. Han har sær stemme, greit nok, men han er jo flink til å synge. Ikke at vocalrangen hans er amazing, det er den jo strengt tatt ikke, men jeg synes stemma hans kler det meste Dream Theater har skrevet, utenom "Train Of Thought".
Jeg liker Labrie, har fått mer og mer respekt for fyren den siste tiden, og kan si meg enig med det du skrev.

Greit nok, han blir aldri igjen den vokalguden han var på Images & Words og Live at the Marquee, men han er uansett en dyktig vokalist som gjør en god jobb, vanligvis.
Jeg spiller med feeling, ikke teknikk.

#84 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 888 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 10:01

Vis innleggYngtchie Blacksteen, 15.10.2010 - 09:48, skrev:

Jeg liker Labrie, har fått mer og mer respekt for fyren den siste tiden, og kan si meg enig med det du skrev.

Greit nok, han blir aldri igjen den vokalguden han var på Images & Words og Live at the Marquee, men han er uansett en dyktig vokalist som gjør en god jobb, vanligvis.

Enig i det meste, bortsett fra at jeg får mindre og mindre sans for han.
Labrie var en gigant rundt Images & Words-tiden. Det ligger en del gamle klipp på youtube fra den tiden. Magisk når han virkelig nailer de høyeste tonene på spesielt Learning to live.
Labrie er vel eldstemann i DT så det er forståelig at han har blitt 'dårligere', men... Live er han jo ikke i nærheten av det han gjør i studio (til tider grusom intonasjon kombinert med litt svak kondis er ikke bra).

#85 Earfalas

jazz potato

• Moderators
  • 2689 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 10:11

En vokalist som ikke kan synge rent er ikke en god vokalist.
AH MUNNAH EAT CHOO!!
Sjekk ut spillinga mi her - http://www.youtube.com/user/Kapteinar

#86 Yngtchie Blacksteen

Mannen som elsket Yngwie

• *Støttemedlem
  • 4385 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 10:47

Vis innleggTruckstop Chuckie, 15.10.2010 - 10:01, skrev:

Labrie er vel eldstemann i DT så det er forståelig at han har blitt 'dårligere'
Ikke egentlig. Alder skal ikke ha så mye å si, det går mer på hvor godt man tar vare på stemmen, og om man bruker riktig teknikk. Chris Thompson, tidligere vokalist i Manfred Mann's Earth Band, synger i dag minst like bra som han gjorde på 70-tallet, og fyren er for lengst fylt 60. Da snakker jeg live, ikke bare studio. Treffer alle de høye tonene, og synger rent.

#87 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 888 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 10:59

Vis innleggYngtchie Blacksteen, 15.10.2010 - 10:47, skrev:

Ikke egentlig. Alder skal ikke ha så mye å si, det går mer på hvor godt man tar vare på stemmen, og om man bruker riktig teknikk. Chris Thompson, tidligere vokalist i Manfred Mann's Earth Band, synger i dag minst like bra som han gjorde på 70-tallet, og fyren er for lengst fylt 60. Da snakker jeg live, ikke bare studio. Treffer alle de høye tonene, og synger rent.

Selvfølgelig, men det høres da ikke ut som om Thompson og Labrie bruker samme sangteknikk? I mine ører høres det ut som om Labrie rett og slett har mistet en del i toppregisteret og bruker munnhulen/halsen/tungen for å kompensere/hjelpe til (jaddajadda, jeg er ingen sangpedagog så jeg aner ikke hvordan det kan forklares på en annen måte).

#88 Yngtchie Blacksteen

Mannen som elsket Yngwie

• *Støttemedlem
  • 4385 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 11:03

Vis innleggTruckstop Chuckie, 15.10.2010 - 10:59, skrev:

Selvfølgelig, men det høres da ikke ut som om Thompson og Labrie bruker samme sangteknikk? I mine ører høres det ut som om Labrie rett og slett har mistet en del i toppregisteret og bruker munnhulen/halsen/tungen for å kompensere/hjelpe til (jaddajadda, jeg er ingen sangpedagog så jeg aner ikke hvordan det kan forklares på en annen måte).
De har forskjellige stemmer, men begge når de høye tonene uten bruk av falsett, så det er nok mange likheter rent teknisk der.

#89 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 888 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 11:22

Vis innleggYngtchie Blacksteen, 15.10.2010 - 11:03, skrev:

De har forskjellige stemmer, men begge når de høye tonene uten bruk av falsett, så det er nok mange likheter rent teknisk der.

I beg to differ ;) (men nok om det).

#90 ErlendB

Gardist

• Medlemmer
  • 3950 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 16:09

Vis innleggEarfalas, 15.10.2010 - 10:11, skrev:

En vokalist som ikke kan synge rent er ikke en god vokalist.

Finn en sur note fra "Score"-konserten.

Jeg var på DT-konsert i fjor, og jeg hørte Labrie fucke opp EN gang i løpet av hele konserten. Ble overrasket over hvor bra han sang den kvelden..
Uansett, etter det du sier, så kjenner jeg ingen gode vokalister. Alle vokalister jeg kjenner bommer her og nå, og de tar ikke vokalene på første tagning. Så de er vel ræva hele gjengen.

EDIT: du mente kanskje at en vokalist som alltid synger surt ikke er en god vokalist, og ikke at en vokalist som synger surt iblant er en dårlig vokalist..

Dette innlegget har blitt endret av ErlendB: 15.10.2010 - 16:10

Vis innleggMons A.k Hanssen, 01.11.2010 - 20:34, skrev:

først og fremst norsken min er helt fin bare at jeg følte for å skrive feil takk skal du ha.

#91 Earfalas

jazz potato

• Moderators
  • 2689 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 16:19

Ja, det mente jeg. Jeg har vært på tre DT-konserter, og det har vært like forferdelig hver gang.
De andre gutta er virkelig dyktige, men LaBrie kan ikke synge. Om han synger rent 60 % av konserten,
så hjelper det lite når han ødelegger alle høydepunkter og låter der vokalen er spesielt i fokus.

Btw: Score blei jo pitch corrected?
AH MUNNAH EAT CHOO!!

#92 ErlendB

Gardist

• Medlemmer
  • 3950 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 16:27

Labrie kan ikke synge nei..

Dette er jo etter 2000 (husker ikke når det var..), og stemmen er jo god her..

Dette innlegget har blitt endret av ErlendB: 15.10.2010 - 16:28

Vis innleggMons A.k Hanssen, 01.11.2010 - 20:34, skrev:

først og fremst norsken min er helt fin bare at jeg følte for å skrive feil takk skal du ha.

#93 Earfalas

jazz potato

• Moderators
  • 2689 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 16:28

Vel, alle kan synge. Ikke alle kan synge godt.

Jaja, her har du et av hans verste og. Selv om jeg har hørt verre. Av han altså. :)

AH MUNNAH EAT CHOO!!

#94 Yngtchie Blacksteen

Mannen som elsket Yngwie

• *Støttemedlem
  • 4385 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 17:04

Vis innleggEarfalas, 15.10.2010 - 16:19, skrev:

Btw: Score blei jo pitch corrected?
Etter det jeg vet, ja.

Labrie har forbedret seg betraktelig de siste årene, det skal han ha, men han har fremdeles problemer med pitch og diksjon. Større problemer enn veldig mange andre store rock- og metal-vokalister. Selv gode, gamle Halford, som ofte bare er en skygge av den store vokalisten han en gang var, klarer å synge rent live.

#95 MarkusTheRocker

Nybegynner

• Medlemmer
  • 58 Innlegg:

Skrevet 15.10.2010 - 23:18

Avenged Sevenfold in my <3 sier jeg bare :D
Rip The Rev.

#96 CastorFiber

Skraphandler

• Administrators
  • 11101 Innlegg:

Skrevet 16.10.2010 - 00:41

Vis innleggYngtchie Blacksteen, 15.10.2010 - 10:47, skrev:

Ikke enig. Hørte på Chris Thompson i forgårs i to timer, og han har fått gammelmannsstemme. Trist men sant. Gjøvik kino. Det betyr ikke at man ikke kan høre på han, eller at det ikke var veldig bra. Men gammelmannsklang på stemmen.

#97 Yngtchie Blacksteen

Mannen som elsket Yngwie

• *Støttemedlem
  • 4385 Innlegg:

Skrevet 16.10.2010 - 01:57

Nja, stemmelyden hans er jo litt forandret gjennom årenes løp, men da jeg så ham i sommer så var det både kraft og stort stemmespenn. Ofte er det å se gamle helter en skuffelse, men Chris Thompson leverte så det ljomet. Det var forresten med Mads Eriksen Band, som gjorde opplevelsen ekstra stor.

#98 Knutern

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 372 Innlegg:

Skrevet 16.10.2010 - 09:28

EDIT: For å videre bidra litt OT.

Spør du meg er Images & Words Labrie's beste vokalprestasjon. Stemmen her er jo totalt ulik fra de andre videoene som er linket. Myyykje meir kontroll og sjølvtillit i stemmen og framtreden!

Dette innlegget har blitt endret av Knutern: 16.10.2010 - 09:29

Sjekk ut - SoundCloud

#99 Truckstop Chuckie

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 888 Innlegg:

Skrevet 16.10.2010 - 11:06

Jeg er enig. Images & Words er helt klart Labries #1 (og spesielt Learning to live). Det var mindre 'rockeattitude' (mindre matchogrums) og det er det jeg har likt best med Labrie. Syns også Scenes from a memory har noen flotte vokaløyeblikk, men på en helt annen måte enn på Images & Words. Mindre 'opera' og mer pop (noe som forsåvidt gjelder resten av bandet og - må vel være DTs mest tilgjengelige plate (hvis man ser bort ifra 'Falling into infinity (som jeg også liker godt - enkle og ryddige låter)).