Av en eller annen grunn ble jeg aldri fristet til å skaffe meg noen tele tidligere. Skulle det værra gittar, skulle det værra Stratocaster! Men ettersom jeg så og si aldri bruker plekter, burde egentlig den litt skarpe tele-lyden passe meg bedre. Så var det en dag jeg var innom en av de lokale gitarpusherne og prøvde diverse Telecastere, og jeg forstod hvorfor jeg hadde opplevd tilværelsen som ikke helt komplett tidligere; jeg MÅTTE ha en tele, det skjønte jeg nå!
Prøvde en del USA-teler, men det var ingen av dem som falt helt i smak - de var litt daue i tonen, liksom. Noe kan jo skyldes gamle strenger, og noe kan skyldes at jeg ikke kan fordra maple-halser og derfor kun prøvde gitarer med rosewood-hals. Da jeg prøvde en Squier 60's Classic Vibe Custom, forstod jeg at dette var gitaren jeg skulle ha. At den i tillegg var meget pen, og at håndverket var fint utført gjorde valget lett.
Jeg har en mistanke om at Classic Vibe-serien til Squier er laget med tanke på å se hvor høyt de kan presse kvaliteten og likevel selge gitarene relativt rimelig. Naturligvis er det spart inn litt her og der (som vanlig på stemmemekanikk og jackplugger), men pickupene gir god lyd.
For tiden prøver jeg ut 011-strenger (09 er kun for girly men, 010 er absolutt minimum, på strat'en min bruker jeg 012...), men vet ikke helt om jeg mister for mye "twang". Den spesielle tele-lyden er vel en kombinasjon av lite routing i gitarkroppen, bridge-plata, de tre sadlene og naturligvis pickupene. Jeg har imidlertid en anelse om at en tele ikke vil låte bra med altfor tykke strenger, samt at kroppen ikke bør være for tung og sidrompa - den må kunne vibrere. Noe av mystikken med å lage gitarer er vel å balansere de ulike faktorene mot hverandre, slik at man ender opp med et godt instrument til en akseptabel pris.
Silence is the new loud...
Gitarer: Flaxwood Liekki, Fender Strat (mex), MJT telecaster, Squier Classic Vibe 60's Telecaster, Epi LP100, Egenherpa fretless-gitar, Taylor 114CE
Forsterkere: Egnater Rebel-20, Vox DA-5, Fender Champion 600
Alt for mange pedaler, samt diverse annet stæsj...