Hopp til innhold

Den store middagstråden!

498 replies to this topic

#461 Guns N' Roses

Über Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3544 Innlegg:

Skrevet 07.01.2012 - 17:51

Skal lagge middag til moren min som har bursdag i morgen, er ikke så veldig kreativ når det kommer til mat. Noen som har noen forslag til hva jeg kunne lage? :)
Slash:
"I remember one time I was running from one side of the stage to the other, and I suddenly noticed Axl was running from the opposite direction and that I wasn`t going to be able to get out of his way. Immediately went into a tuck and roll, and he jumped over the top of me. And I didn`t miss a note! It was cool."
The game

#462 død

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 2419 Innlegg:

Skrevet 07.01.2012 - 18:07

Kjøp :
To bokser Castello Blue blåmuggost
En boks matfløte
To pakker bacon
Pasta (penne/fusilli. IKKE Spaghetti!)
Litt chili.
Hvitløk hvis det ikke finnes i huset.
Salt og pepper regner jeg med at du har i skapet.

Gjør slik:
Skjær opp baconet i biter du synes er passe store, hakk opp to fedd hvitløk i og en hel chili, ikke superfint, men heller ikke kjempestore biter. Stek baconet i en panne med_litt_fett. Etter en stund kaster du hvitløken oppi. Viktig at dette ikke svir seg, da smaker det drit. Stek dette ferdig, hell av fett, og sett til side.

Sleng pasta i i kokende vann tilsatt litt salt og olivenolje. Mens dette putrer og koser seg, pælmer du hele fløteboksen opp i en annen kjele, og begynner å varm opp på middels-middelssterk varme. Del begge ostene fire-fem biter, da smelter de fortere. Sleng dette i fløten, og rør som en gærning, slik at det ikke skiller seg. Smak til med pepper, jeg pleier å bruke ganske mye. Når pastaen begynner å bli ferdig (åtte-ti min, sjekk pakka. Al Dente, ikke overkokt!), slenger du baconet, hvitløken og chilien i sausen. Det er viktig at sausen ikke er for tynn. Hell vannet av pastaen, legg den tilbake i kjelen, og hell sausen over. Bland godt.

Dritgod middag som garantert blir spist opp, laget på maks 20 min :)
‎____━━____┓━╭━━━━━╮

____━━____┗┓|::::::^━━━^

____━━____━┗|:::::|。◕‿‿­­­­◕。|

____━━____━━╰O--O-O--O ╯

#463 Guns N' Roses

Über Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3544 Innlegg:

Skrevet 07.01.2012 - 20:29

Å herregud nå ble jeg sulten! :lol: Tusen takk for oppskriften, endte med at jeg spurte hva hun ville ha og hun sa hun hadde lyst på andebryst så jeg lager det. :P Kommer nok til å lage det der til middag en annen dag, har plenty med bacon hjemme som jeg ikke helt hvet jeg skal gjøre med ! :D
Slash:
"I remember one time I was running from one side of the stage to the other, and I suddenly noticed Axl was running from the opposite direction and that I wasn`t going to be able to get out of his way. Immediately went into a tuck and roll, and he jumped over the top of me. And I didn`t miss a note! It was cool."
The game

#464 oystein1988

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1179 Innlegg:

Skrevet 08.01.2012 - 03:46

Vis innleggdød, 07.01.2012 - 18:07, skrev:

Kjøp :
To bokser Castello Blue blåmuggost
En boks matfløte
To pakker bacon
Pasta (penne/fusilli. IKKE Spaghetti!)
Litt chili.
Hvitløk hvis det ikke finnes i huset.
Salt og pepper regner jeg med at du har i skapet.

Gjør slik:
Skjær opp baconet i biter du synes er passe store, hakk opp to fedd hvitløk i og en hel chili, ikke superfint, men heller ikke kjempestore biter. Stek baconet i en panne med_litt_fett. Etter en stund kaster du hvitløken oppi. Viktig at dette ikke svir seg, da smaker det drit. Stek dette ferdig, hell av fett, og sett til side.

Sleng pasta i i kokende vann tilsatt litt salt og olivenolje. Mens dette putrer og koser seg, pælmer du hele fløteboksen opp i en annen kjele, og begynner å varm opp på middels-middelssterk varme. Del begge ostene fire-fem biter, da smelter de fortere. Sleng dette i fløten, og rør som en gærning, slik at det ikke skiller seg. Smak til med pepper, jeg pleier å bruke ganske mye. Når pastaen begynner å bli ferdig (åtte-ti min, sjekk pakka. Al Dente, ikke overkokt!), slenger du baconet, hvitløken og chilien i sausen. Det er viktig at sausen ikke er for tynn. Hell vannet av pastaen, legg den tilbake i kjelen, og hell sausen over. Bland godt.

Dritgod middag som garantert blir spist opp, laget på maks 20 min :)
Høres bra ut!

Det er viktig at folk husker på at det er masse stivelse i pasta, så man kan med fordel ha litt tynn saus før man heller den over pastaen, for den blir mye tykkere når det får blandet seg! :)
Edwards E-SA-138LTC - Edwards E-LP 130 LTS/RE - Fender Baja Telecaster
Mockingbird - GFS F-style P-Bass - Epihone Les Paul Standard p90 - '88 Epiphone by Gibson akustisk gitar
Peavey Classic 30 - '88 Marshall JCM800 2204

- HrSmithsVenner.blogspot.com -
- Live opptak -

#465 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 08.01.2012 - 22:46

Lagde denne, romantisk mat for to:
1 chaumes, en muggost i familie med camembert og brie. Denne er aprikosfarget på utsiden.
1 baguette. Smør og hvitløk
melon, kanskje litt god italiensk skinke, noen salte cashewnøtter
En partner, gjerne en du kan kline litt med. (Kan droppes)

1 god hvitvin, for eksempel en veltliner.

Lag hvitløkssmør, eller bruk ferdig men det er ikke like godt.
Sett ovnen på 200 grader. Stek baguetten etter oppskriften og ta den ut, legg den på en rist.
Ta osten ut av tre-esken, men ta vare på den.
Sett osten med pappen på inn i ovnen i mellom 15 og 20 minutter.

imens-
Sett på en stekepanne med litt varme på. Skjær baguetten i skiver, ha på litt hvitløkssmør og rist de lett i stekepanna. Ha litt smør på den andre siden, og rist de på den andre siden også.
Partneren dekker bordet, og lager et lite fat med spekematen og nøttene, eller hvis det passer bedre, så har du ordnet dette på forhånd. Husk at italiensk skinke smaker best romtemperert, så ha brettet på kjøkkenbenken med litt plast over.

Etter ett kvarter omtrent er osten ferdig, det samme er de lunkne brødbitene. Sett osten på plass i treesken, skær et kryss i toppen, brett tilbake og servér. Dypp brødbitene i osten, kos deg med melon og skinke.
Har du ikke droppet det der med partner, så husk å kline litt.

Det er viktig at du serverer med en gang. Osten blir ganske fort stiv, så man må begynne med dyppingen med en gang. Blir det igjen noe, er det glimrende i ostesaus siden.
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#466 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 08.01.2012 - 22:54

Casa di Mama i dag. :P
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#467 Hallstein

Så jævlig biased

• Medlemmer
  • 1406 Innlegg:

Skrevet 09.01.2012 - 21:09

Akkurat med det å steike bacon, så kan jeg absolutt ikke anbefale steikepannemetoden, fy faen så jævlig næsty baconet blir da.
Når jeg oppdaga hvor mye bedre baconet ble når man steiker det i stekeovn (225 grader i 7-9 minutter, legg det på kjøkkenpapir etterpå for å få av overflødig fett) så har jeg kutta ut baconsteiking i panna for godt. Bacon som er stekt i ovn kan man ærlig talt spise som snacks helt alene.
Gear :
'90 Gibson Les Paul Classic
'05 Fender Custom Shop Stratocaster 1959 Reissue "Closet Classic"
'11 Taylor 214e (Grand Auditorium)
Armor Gold Kabler !

Fractal Audio Axe FX ULTRA, Fractal Audio Atomic Reactor FRFR (Powered Cab)

#468 Haakenstad

Only the strongest will survive

• Medlemmer
  • 4162 Innlegg:

Skrevet 09.01.2012 - 21:24

Kan fint spise bacon som er stekt i panne som snacks helt alene :P
Teh Gearz:
Gitarer: '04 Gibson Voodoo Explorer
Amps: Krank Krankenstein Jr. 50(SELGES: http://forum.gitarno...kenstein-jr-50/), Blackstar HT-5S, Roland Jazz Chorus 120
Effekter: T.C. Electronics G-Major, Ibanez Tubescreamer 808, Boss TU-2

Vis innleggGunnarpåMo, 05.03.2012 - 19:05, skrev:

Tror ikke at Alf egentlig ler. Han er bare så full av Jesus at det tyter ukontrollert ut.

#469 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 09.01.2012 - 22:06

Bacon i panna funker fjell det, men du må som nevnt legge det på tørkepapir etter du har stekt det for at det verste fettet skal renne av. Da blir det sprøtt og fint!
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#470 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 21.02.2012 - 00:44

It is dead, but it won't lay down.
Se hva jeg har laget. Nesten tre kilo. Slafs.

http://bildr.no/view/1112344
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#471 Slashaxl

Mr.Brownstone

• Medlemmer
  • 1732 Innlegg:

Skrevet 22.02.2012 - 17:30

Vis innleggCastorFiber, 21.02.2012 - 00:44, skrev:

It is dead, but it won't lay down.
Se hva jeg har laget. Nesten tre kilo. Slafs.

http://bildr.no/view/1112344

Sleng over en kilo hit å da;)

Dagens middag, så vel som gårsdagens:

En pakke pølse
En pakke pølsebrød
Ketchup
Sennep
Sprøstekt løk
Hvitost

Pølsa i kjelen, kok opp, ta av når det koker.
Brød i ovnen, med en skive hvitost i hver. Ta ut etter osten har smelta.
Ha sprøstekt løk i brødet, legg deretter over en pølse.
Smell så til me ønsket mengde ketchup og sennep.

Bon apetite!

Sånn går det når fruen i huset jobber seint:P
Welcome To The Fuckin' Jungle!

#472 Tell

Riff-o-mania

• Medlemmer
  • 1143 Innlegg:

Skrevet 22.02.2012 - 18:12

Får besøk i kveld, så da er det "fin" mat på menyen her i huset.

Helstekt svinefilet med saus og ovnsbakte poteter:

Ta ønsket mengde svinefilet (indrefilet av storfe er å foretrekke hvis du har økonomien til det).
(Mulighet som ikke gjennomføres i dag: Skjær et snitt i hele fileten, ca. 2/3 gjennom. Fyll med søltørkede tomater og en god ost på den midterste 1/3 delen)
Surr i bacon
Svi overflaten i panne (viktigviktig at den er godt stekt på hele utsiden)
Kjør inn i ovn på 125 grader (for svin) med steketermometer i. Vent til termometeret viser sneppet over 70 grader (da er den smått "rosa" inni)
Ta ut, la den stå i en 5-15 min før du skjærer den opp i 2 cm tykke skiver.
Har du gjort alt rett skal det tilnærmet ikke renne noe kjøttsaft ut.

Poteter med olje og salt i form
I ovn på rundt 200 grader
Vent til potetene blir brungylne og fine
Ta ut

Saus etter preferanse. Posesauser funker som basis, men sleng mer enn gjerne i litt ekstra digg i den.

Serveres over alkohol av god type (Rød vin for de som liker slikt, personlig er en red ale perfekt)
Teh gear:
Gitarer: ESP LTD JD-600, Ibanez RGR465M, Jackson JRR-94
Amp: Blackstar HT-40 Club
Pedaler etc: TC PolyTune, MXR Carbon Copy, Boss EQ, Maxon OD808

#473 oystein1988

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1179 Innlegg:

Skrevet 22.02.2012 - 18:57

Vis innleggTell, 22.02.2012 - 18:12, skrev:

Får besøk i kveld, så da er det "fin" mat på menyen her i huset.

Helstekt svinefilet med saus og ovnsbakte poteter:

Ta ønsket mengde svinefilet (indrefilet av storfe er å foretrekke hvis du har økonomien til det).
(Mulighet som ikke gjennomføres i dag: Skjær et snitt i hele fileten, ca. 2/3 gjennom. Fyll med søltørkede tomater og en god ost på den midterste 1/3 delen)
Surr i bacon
Svi overflaten i panne (viktigviktig at den er godt stekt på hele utsiden)
Kjør inn i ovn på 125 grader (for svin) med steketermometer i. Vent til termometeret viser sneppet over 70 grader (da er den smått "rosa" inni)
Ta ut, la den stå i en 5-15 min før du skjærer den opp i 2 cm tykke skiver.
Har du gjort alt rett skal det tilnærmet ikke renne noe kjøttsaft ut.

Poteter med olje og salt i form
I ovn på rundt 200 grader
Vent til potetene blir brungylne og fine
Ta ut

Saus etter preferanse. Posesauser funker som basis, men sleng mer enn gjerne i litt ekstra digg i den.

Serveres over alkohol av god type (Rød vin for de som liker slikt, personlig er en red ale perfekt)

Lag en kjapp saus istedet! Sukker, løk, rødvin, buljong, fløte! (evt hiv oppi non delte druer helt på slutten før servering)
Edwards E-SA-138LTC - Edwards E-LP 130 LTS/RE - Fender Baja Telecaster
Mockingbird - GFS F-style P-Bass - Epihone Les Paul Standard p90 - '88 Epiphone by Gibson akustisk gitar
Peavey Classic 30 - '88 Marshall JCM800 2204

- HrSmithsVenner.blogspot.com -
- Live opptak -

#474 Foo

kan overhodet ikke spille gitar eller bass

• *Støttemedlem
  • 1533 Innlegg:

Skrevet 24.02.2012 - 23:52

Vis innleggSlashaxl, 22.02.2012 - 17:30, skrev:

En pakke pølse
En pakke pølsebrød
Ketchup
Sennep
Sprøstekt løk
Hvitost

Bon apetite!

En pakke pølse og pølsebrød? Hvor mange er dere?
...one finger parallel to the sky

#475 Erkny

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 205 Innlegg:

Skrevet 25.02.2012 - 00:06

Vis innleggSlashaxl, 22.02.2012 - 17:30, skrev:

En pakke pølse
En pakke pølsebrød
Ketchup
Sennep
Sprøstekt løk
Hvitost

Bon apetite!

Sleng et par buljongterninger i pølsevannet, så har du den fineste festmat :D
hey hey - my my

#476 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 04.03.2012 - 02:41

Fælt så lite mat dere lager, da! Klikk på bildene for store.
Postet bilde
To koteletter, krydret med det du ser står bak. Så har jeg vakuumert dem, og lagt dem i ovnen i tre- fire timer på seksti grader, sous vide.
Postet bilde
Spennende, ikke sant? Jeg har en ovn med digital temperaturkontroll, så den holder seg på innstilt temp, pluss minus en grad.
Postet bilde
Kjøtt uten grillskorpe er ikke stas. Derfor- grilling over superhete kull, i en oppned Weber kullstarter. Et par minutter på hver side er nok. Kull som får så mye oksygen, holder over 600 grader.
Postet bilde
Slik ser det ut med litt tilbehør. Sausen er det som var i posen etter sousvide-behandlingen, med litt smør og JackDaniels innkokt. Namme.
Postet bilde
Som du ser- perfekt medium rå tvers igjennom, men med grillskorpe. Vel verdt det ekstra slitet. Det smakte godt, for å si det slik.

#477 Haakenstad

Only the strongest will survive

• Medlemmer
  • 4162 Innlegg:

Skrevet 04.03.2012 - 12:12

å fy faen, nå ble jeg sulten.
Teh Gearz:
Gitarer: '04 Gibson Voodoo Explorer
Amps: Krank Krankenstein Jr. 50(SELGES: http://forum.gitarno...kenstein-jr-50/), Blackstar HT-5S, Roland Jazz Chorus 120
Effekter: T.C. Electronics G-Major, Ibanez Tubescreamer 808, Boss TU-2

Vis innleggGunnarpåMo, 05.03.2012 - 19:05, skrev:

Tror ikke at Alf egentlig ler. Han er bare så full av Jesus at det tyter ukontrollert ut.

#478 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 05.03.2012 - 00:37

Ingen andre?

Da får jeg vel poste en gang til, da.

Ikke bilder av en full middag denne gangen, men mer en idé.

Bank flat to kyllingbryst og ha på krydder. Fyll de med det du liker, som her, fetaost, tynne flak panchetta og tyrkisk fetaost på det ene. Ja, og så en hel hummer.

Rull sammen, rull i brødsmuler, spray på litt bakefett og bak i ovnen ved 180 grader til kjernetempen er 77 grader. Servér med ting du liker. Jeg brukte frisk salat og litt nudler denne gangen.

Ikke verst.

Postet bilde
Postet bilde

Postet bilde

#479 Troll

Strange Deja Vu

• *Støttemedlem
  • 10556 Innlegg:

Skrevet 05.03.2012 - 09:18

Ingenting er bedre enn hjemmelaga rull med masse hvitløk :D

Skal poste litt bilder etterhvert, vært litt lat i det siste.
'09 Schecter Blackjack ATX C-1
'08 Schecter Hellraiser C-7 NT
'05 Epiphone LPC m/ EMG 60/81
'XX Taylor BB akkustisk
Marshall JVM, Madamp AM15MkII > Framus 212V30 > custom 1x12 V30 >> PODXT ms, UX1

#480 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 05.03.2012 - 19:34

Noe sånt som dette her? Denne er det vel to hele hvitløk i.

Postet bilde

Klikk på bildet for større