Hopp til innhold

Whiskytråden

106 replies to this topic

#1 denyeverything

Psychojazz

• *Støttemedlem
  • 1581 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 00:39

Ingen poll! Folk som drikker whisky trenger ingen poll. Vi vet ikke hva ordet poll betyr en gang. Pol derimot!

Det finnes minst tre andre entusiaster utenom meg på forumet!
Foren eder.

La meg slenge en fakkel i bålet:
Jeg drikker mye Ardbeg når jeg er ute på "byen". Noen andre som vil tilstå noe?

Dette innlegget har blitt endret av denyeverything: 30.10.2009 - 00:40

#2 Berg

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 395 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 05:21

Kan noen anbefale meg en god whisky? En slags nybegynnerwhisky, smakte en som var ganske god en gang, men husker selfølgelig ikke hva den heter.
Metal up your ass!

..so many assholes, so few bullets...

#3 Sereth

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 274 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 07:58

Jeg kjøpte meg en flaske av den fra Band of Brothers serien her for litt siden, og syns i og for seg den smakte utmerket. Vat 69 heter den.

edit: En typisk "nybegyunner whisky" mange nevner er jo Famous Grouse.

Dette innlegget har blitt endret av Sereth: 30.10.2009 - 08:00

Mitt band:
Loga på Facebook

#4 Duckling

Pilk

• Medlemmer
  • 6063 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 08:36

Har ikke all verdens erfaring, men har funnet ut at jeg liker Glennfiddich, men ikke Jack Daniels (uten cola) og Upper Ten.

Har prøvd et par andre også som har vært gode. Tror det kan ha vært Bells og Bushmills :)

If you want love, buy a dog

Plastic Paddies

#5 PerA

II-V-I

• Medlemmer
  • 3060 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 08:47

En grei og billig nybegynnerwhiskey (ja, den skal skrives med "e", fordi den er kanadisk) er Lord Calvert. Mild og fin. Litt dyrere er velkjente Jameson, som også er mild, god og veldig fin ti irish coffee.

Når det kommer til whiskey er røyksmak tingen for min del. En perfekt balansert røyksmak er et lite stykke av himmelen.
Jeg jobber som ekstrahjelp på polet her, så nå vet jeg ikke hvor mye jeg har lov til å "reklamere" produkter, men jeg må bare si at The Arran som nylig kom inn i sortimentet til Vinmonopolet er toppers. Ellers er klassikere som Glenfiddich, Ardbeg, Bruichladdich og Glenmorangie fine julegaver til meg. :)
Det er kanskje litt klisje å kun nenvte skotske singlemalt whiskyer, men det er slik det er for min del.

#6 joachiml

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 395 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 09:23

Er ingen whiskykjenner, men Glenmorangie (om det skrives slik er jeg usikker på) får jeg ned uten store problemer. Foretrekker en god cognac, dog.

#7 joachiml

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 395 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 09:32

Vis innleggPerA, 30.10.2009 - 08:47, skrev:

En grei og billig nybegynnerwhiskey (ja, den skal skrives med "e", fordi den er kanadisk) er Lord Calvert.

Mulig jeg tramper i salaten nå, men skal den ikke skrives UTEN e fordi den kommer fra Kanada?
Jeg trodde regelen var
Whiskey fra land hvis navn har en E i seg (IrEland, United States of AmErica, etc) skrives whiskEy,
mens whisky fra land hvis navn IKKE inneholder E heter whisky (Skottland, Kanada).

#8 joachiml

Gitarrocker

• *Støttemedlem
  • 395 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 09:35

Fant argumenter som støtter min påstand i NYT:

Sitat

“As an aficionado of whisky and whiskey, I do have deep feelings on the usage, which is pretty much that the Times style should be changed. This isn’t a case where a small group of fanatics are insisting on some highly personal interpretation of an issue that is not adhered to by anyone outside their cult. It’s almost universally the case that the word is spelled ‘whisky’ in Scotland and Canada, and ‘whiskey’ elsewhere, and that, as you have seen, people really do care about this as an important distinction. I’d also observe that the O.E.D. points this out in its entry. So I would encourage you to adopt this distinction in the style book. I have no problem with using ‘whiskey’ as a the main generic form, if there’s no indication of location.’’

#9 jantore

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 259 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 10:33

Vis innleggBerg, 30.10.2009 - 05:21, skrev:

Kan noen anbefale meg en god whisky? En slags nybegynnerwhisky, smakte en som var ganske god en gang, men husker selfølgelig ikke hva den heter.

Du kan prøve denne

#10 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 10:38

Siden trådtittelen åpenbart forteller at tråden skal handle om whisky, og ikke whiskey, så ser jeg for min del helst at vi holder skvip som Jack Daniels o.l. utenfor.

Er forholdsvis ny i whiskyverdenen, men har begynt såvidt. Kjøpte nylig en Talisker single malt 10yo. Den var forholdsvis god. Prøvde for noen måneder siden en japansk whisky som var helt fenomenalt god. Den er jo ikke fra Skottland da, men har samme produksjonsmåte, og har flere ganger vunnet priser i "whisky-klassen". Husker ikke navnet på den desverre...

Japanese whisky - Wikipedia, the free encyclopedia

Sitat

For some time it was believed by many that whisky made in the Scotch style, but not produced in Scotland, could not possibly measure up to the standards of the traditional Scotch distilleries. Until fairly recently, the market for Japanese whiskies was almost entirely domestic.However, in recent years, a number of blind tastings have been organized by Whisky Magazine, which have included Japanese single malts in the lineup, along with malts from distilleries considered to be among the best in Scotland. On more than one occasion, the results have had Japanese single malts (particularly those of Yoichi and Yamazaki) scoring higher than their Scotch counterparts.[1]

Dette innlegget har blitt endret av GummiTZ: 30.10.2009 - 10:39

"Assumption is the mother of all fuckups..."

#11 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 10:44

Vis innleggjantore, 30.10.2009 - 10:33, skrev:

Du kan prøve denne

Jeg synest ikke The Famous Grouse og andre typer "billig blended" skal anbefales til nybegynnere. Jeg synest det er tull at man skal "trene" smaksløkene med kjip mat og drikke. Nybegynnere vil få mye større glede av en god single malt enn en billig blended. Jeg trodde lenge jeg ikke likte whisky, helt til jeg prøvde de litt bedre variantene. Jeg synest fortsatt at Famous Grouse, Ballantines o.l. smaker grimmt...

#12 orsvend

Bruktselger

• Medlemmer
  • 1776 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 11:27

Vis innleggjoachiml, 30.10.2009 - 09:32, skrev:

Mulig jeg tramper i salaten nå, men skal den ikke skrives UTEN e fordi den kommer fra Kanada?
Jeg trodde regelen var
Whiskey fra land hvis navn har en E i seg (IrEland, United States of AmErica, etc) skrives whiskEy,
mens whisky fra land hvis navn IKKE inneholder E heter whisky (Skottland, Kanada).

Whisky fra USA heter bourbon :P
Gibson R6, Bob Logan tele & Fargen Olde 800

#13 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 11:44

Vis innleggorsvend, 30.10.2009 - 11:27, skrev:

Whisky fra USA heter bourbon Postet bilde

...I USA ja...her hjemme heter det whiskey... ;)

#14 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 11:58

Så her høljes det skotsk singlemalt for åpen strupe? Tviler..

Er nok ikke noen regel det med bourbon og whiskey

[url=http://www.youtube.com/watch?v=4_tyCXYibZE]YouTube - brad paisley- whiskey lullaby[/url]
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#15 Roar

Medlemstittel

• Medlemmer
  • 3809 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:06

Spyr av whisky. Brun alkohol styrer jeg unna.

#16 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:12

Da kan du jo holde deg unna tråden også. :)

Denne er forresten helt fantastisk!

Postet bilde
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#17 Roar

Medlemstittel

• Medlemmer
  • 3809 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:14

Hehe ja det kan jeg vettu :)

#18 Moensel

Viderekommen

• Medlemmer
  • 116 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:26

Redbreast - Irsk. Redbreast is the only pure pot still whiskey produced today
Denne er vel vært en prøvesmak. Fåes i 12 og 15 års utgaver
Ellers foretrekker jeg cognac, armagnac, calvados og "dyrere" spansk brandy som tilbehør til kaffen eller uten kaffe.
I Frankrike får du tre typer kaffe:

cafe normal - kaffe og cognac
cafe extraordinaire - bare cognac
cafe brutale - bare kaffe

Bon appetite

#19 jonarve

Administrator

• Root Admin
  • 852 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:28

Selv er jeg veldig glad i Highland Park (som til tross for navnet faktisk er fra Orkenøyene). For de som liker mer røyksmak kan jeg anbefale Caol Ila. Fåes kjøpt i 20cl flasker for smaking :)

#20 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 30.10.2009 - 12:38

Vis innleggCastorFiber, 30.10.2009 - 11:58, skrev:

Så her høljes det skotsk singlemalt for åpen strupe? Tviler..

Den forsto jeg ikke helt. Hva er det du tviler du på?

Vis innleggCastorFiber, 30.10.2009 - 11:58, skrev:

Er nok ikke noen regel det med bourbon og whiskey

Sikkert ikke. Kall det gjerne en veiledning som det er greit å holde seg til i dagligtalen.

Vis innleggAphelion, 30.10.2009 - 12:12, skrev:

Denne er forresten helt fantastisk!

En kompis har visstnok en slik som venter på meg. Så den skal prøves om kort tid. :)