GunnarpåMo, 06.10.2009 - 13:40, skrev:
Jeg mener er at det er fort gjort for en nybegynner å komme ut av en butikk
med en amp som betjeningen syns er bra, i stedet for en amp han sjøl syns er bra.
Nå er jo en del butikker også knyttet tettere opp mot noen merker enn andre,
og jeg har en sterk mistanke om at det påvirker anbefalingene i mange butikker.
Det er sant at man fort ender opp med en amp betjeningen synes er bra, men da har man ihvertfall en amp
noen liker.

Samtidig er det også enkelte butikker som er hel-/del-eid av importører og motsatt, men det er faktisk noen av de butikkene som (i følge stemningen på diverse nettfora) får en del positiv omtåle for service og objektivitet. De hevder selv overfor oss andre i bransjen at de har tilsvarende innkjøpsavtaler som oss (og det har de helt sikkert), men det er klart at det blir en liten dobbel-effekt på fortjenesten totalt sett dersom man kjøper en vare av et firma som er involvert i eierskapet. Det lar jeg dere vurdere selv. Men de aller fleste butikker er uavhengige og har de samme avtalevilkårene på alle forsterkere +/- noen få ubetydelige prosent
Greener, 06.10.2009 - 14:21, skrev:
Angående det med kjøp i butikk, så har jeg selv solgt elektronikk og jeg kjenner mange som har solgt f.eks Hi-Fi og musikkutstyr. Jeg tror ingen av oss med hånden på hjertet kan påstå at fortjeneste og hva man faktisk har på lager ikke påvirker et salg.
Det er forsåvidt helt sant at det er med på å påvirke i de fleste bransjer. Det fine er at i forsterkerverden er det stort sett det samme hvilken forsterker man kjøper. For å være helt ærlig vet ingen i butikken vår hvilke forsterkere vi tjener mer enn andre på, for vi klarer ikke å holde oversikten, og det er ikke interessant

Men en annen ting som man også må ta i betraktning er lagerbeholdning. Hvis en butikk har mange av en forsterker på lager kan det være at de anbefaler den for å få redusert antallet, men på den ande siden så er jo ikke butikker dumme nok til å ta inn 10 stk av en forsterker de vet de ikke synes er bra. (bortsett fra noen ytterst få som bestiller helt i blinde)
tomsti, 06.10.2009 - 16:13, skrev:
har jo lest eksempler her på forumet om folk som skulle ha en anbefalt en topp og som fikk tilbud på amper til dobbel pris. [...] Jo mer uvitende man er, jo lettere er det å bli lurt

Dette er jo forsåvidt helt sant. Man kan alltid bli påvirket til å velge noe dyrere, så man må alltid definere et budsjett (gjerne også for den som prøver å hjelpe deg i butikken) og forholde seg til om man ønsker å følge det eller ikke. Og det stemmer at jo mer uvitende man er, desto lettere er det å bli lurt. Og poenget mitt var vel at det var enda lettere hvis man kjøper brukt fordi man i tillegg til å være utsatt for en jungel av forskjellige amper ikke kan være sikker på om alt selgeren sier er korrekt mtp pris, specs etc og fordi man ikke i like stor grad kan sammenligne forskjeller. I tillegg har man ikke garantien for at det man kjøper fungerer på sikt...
Men nå skal jeg legge den diskusjonen død tror jeg. Blir veldig på siden av tråden, og det virker plutselig som om jeg prøver å fremstille alle i musikkbransjen som små ufeilbarlige engler som ikke tenker et eneste sekund på penger. Det stemmer jo ikke, og det bor en liten kjeltring i oss alle.

Men det er større grunn til å være kritisk på varer som f.eks billige akustiske gitarer (kanskje det vanskeligste området mtp kunstige veil-priser), studioutstyr, stativer og annen ymse rekvisita enn når det gjelder nybegynnerforsterkere...
Dette innlegget har blitt endret av Morten Larsen: 07.10.2009 - 18:01