Debris, 16.09.2009 - 20:45, skrev:
Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!
Leker til og lydmann selv nå og da
Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte
for mange scener.
Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...
Det er frekvensene som i hovedsak avgjør hvor retningsbestemt lyden er. Jo høyere frekvens desto mer retningsbestemt. Det er derfor du kan sette subwooferen omtrent hvor som helst i stua di.
Den lavfrekvente info'en og resonansen fra et 4x12 bærer godt i alle retninger og bidrar til trøkk i lyden også utenfor scenen. Hvis man i tillegg kjører noe gitar gjennom PA, og evt drar ned bassen på mixeren, så får man brukbar spread og fylde i gitarlyden i små lokaler uten belaste PAen noe særlig. Da har man nesten all PA-kapasitet tilgjengelig for vokal, trommer osv.
(Edit: Må presisere at jeg aldri har ment at man skal kjøre utelukkende direkte gitarlyd. Jeg kunne uttrykt det tydeligere i innlegg #23.)
Jeg kjenner også endel lydmenn, og siden de er på min alder så er det ganske erfarne karer som forlengst har vasket av seg absolutte lover og regler når det gjelder lyd. De ser an lokale og anlegg, kommuniserer med bandet for å høre hvordan de vil fremstå lydmessig, tilpasser seg situasjonen og gjør det beste ut av den.
Første gang jeg ble bedt om å skru opp gitarlyden på scenen var faktisk på Whiskey-A-Go-Go i 1987. Jeg trodde lydmannen spøkte da han utbrøt "Turn it up man, I wanna hear those amps ROAR!", men neida. Og vi fikk komplimenter for fet lyd etterpå
Dette innlegget har blitt endret av Imaginos: 16.09.2009 - 21:30