Hopp til innhold

Anmeldelse: Fractal Audio Axe-FX Standard

203 replies to this topic

#21 Debris

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3025 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 01:42

Vis innleggImaginos, 16.09.2009 - 00:10, skrev:

Har dårlig erfaring med preamps+høyttalersimulator+PA. Dedikerte sluttrinn og 4x12-kasser må til. Monitorer som backline er jo helt latterlig.

Øh..Monitorer er monitorer ikke backline.
Jeg tar med en eller 2 FBT`er når jeg har mine tvil om monitorene som er der vi spiller.
Hele poenget er jo å bli kvitt buldrende backline som ødelegger for lydmann/lyd ut.
http://www.myspace.com/sonicdebris

Gitarer:
http://forum.gitarno...hrsog-en-tyler/

"weaseling your way out of things is what separates us from the animals, except for the weasel"
Homer J. Simpson

#22 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 13:04

Vis innleggphatman, 16.09.2009 - 00:00, skrev:

Tja.. Hvilke PA-systemer har du testet da GummiTZ?

Ingen. På øving kjører vi alt i headset. Før jeg fikk Axen, mikket jeg opp rør-ampen min, og fikk denne i headset. Jeg sier jo ikke at PA låter bedre enn sluttrinn og 4x12. Jeg sier det låter slik som publikum hører det, som selvsagt er avhengig av kvaliteten på PA. Om spillestedet har kjip PA, så er ikke det et argument som taler mot Axen, når en tradisjonell rigg likevel mikkes opp...

Vis innleggphatman, 16.09.2009 - 00:00, skrev:

Jeg bruker rørsluttrinn og kab på øving rett og slett fordi dette blåser vekk de middelklasse-PAene jeg har testet hva lyd angår.

Det har du nok rett i, men greia blir jo da at du lytter direkte til ampen din, mens publikum lytter til den oppmikkede ampen din. Alle fordelene som et 4x12 gir, gagner KUN deg selv. Lydmannen får mer lyd på scenen han må hanskes med, og må sannsynligvis herje litt med mic-plassering og ratting på miksepulten for å få en lyd som er noenlunde lik den du ideelt sett skulle ønske at publikum hørte.

Vis innleggDebris, 16.09.2009 - 02:42, skrev:

Hele poenget er jo å bli kvitt buldrende backline som ødelegger for lydmann/lyd ut.

Jepp.
"Assumption is the mother of all fuckups..."

#23 Imaginos

Tillitsvalgt

• *Støttemedlem
  • 1371 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 13:56

Ja, buldrende gitaranlegg setter jo trommer og bass fullstendig i skyggen. Sikkert derfor lydmenn bruker typisk 1 min på å skru gitarlyd og 3 timer på trommene :lol: Noenlunde erfarne lydmenn har ikke noe problem med å håndtere lyd fra backline, og på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen, samtidig som det føles bra for de fleste gitarister å ha lyd i ryggen.

#24 GummiTZ

Kverulant

• Medlemmer
  • 1730 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 14:27

Vis innleggImaginos, 16.09.2009 - 14:56, skrev:

på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen

Tja, det spørs. Lyden fra gitarkabinetter er langt mer retningsbestemt enn et PA-anlegg, og om gitarkabinetter brukes for å gi lyd direkte til publikum, så kan dette medføre enorme forskjeller i resultatet alt etter hvor den enkelte publikummer oppholder seg.

Jeg vil tro det er lettere å få jevn og grei lyd i et halvdårlig PA-anlegg med DI-gitar, enn ved å guffe opp en tradisjonell gitaramp for å kompensere. Hvis noe på scenen med fordel kan formidles akustisk i små lokaler, så må det være trommene.
"Assumption is the mother of all fuckups..."

#25 phatman

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 721 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 15:03

FYI har jeg begynt å kjøre axen direkte til FOH når jeg spiller ute. Mest fordi det er uhyre praktisk å kun ha med seg axen, gitar og midibrett.
Jeg har faktisk opplevd en gang at lydmannen foretrakk å mikke opp rigget mitt da jeg spurte om han ville ha meg direkte eller ei.
Så lydmenn med litt erfaring vet å håndtere backline uansett som imaginos sier..

Er det ikke forresten dritkjipt å øve med headset? Har prøvd det en gang og kjemien i bandet ble plutselig halvert kontra det å øve åpent med backline.
MYE mindre følelse av dynamikk osv når man øver med headset IMO.

Dette innlegget har blitt endret av phatman: 16.09.2009 - 15:04

#26 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 15:42

FYI FOH IMO. Serr, liss. ZOMG.

Dette innlegget har blitt endret av Aphelion: 16.09.2009 - 15:42

Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#27 siimen

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 1249 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 15:45

Vis innleggAphelion, 16.09.2009 - 16:42, skrev:

Kan du oversette disse for meg? :unsure:
Er på utkikk etter et band eller musikere i Oslo for å spille. Ta kontakt!

#28 Debris

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3025 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 16:10

Vis innleggImaginos, 16.09.2009 - 14:56, skrev:

Ja, buldrende gitaranlegg setter jo trommer og bass fullstendig i skyggen. Sikkert derfor lydmenn bruker typisk 1 min på å skru gitarlyd og 3 timer på trommene :lol: Noenlunde erfarne lydmenn har ikke noe problem med å håndtere lyd fra backline, og på små klubbscener med dårlig/svak PA er det en fordel med direkte lyd fra scenen, samtidig som det føles bra for de fleste gitarister å ha lyd i ryggen.

Jeg har aldri møtt en lydmann som ikke foretrakk at gitaristen kunne spille lavere slik at han fikk 100% kontroll over lyden ut.
Fordel med direkte lyd fra scenen??? Jada :lol:
4x12 kasser ble designet på en tid da PA var elendig, så de var ment å spille direkte fra scena som et miniPA, i dag er virkeligheten noe anderledes for å si det mildt.
Hvis det er så glimrende med direktelyd fra scena, hvor mikkes da gitarkabinnetter så og si alltid offstage på store produksjoner mens de som står på scenen er mest for show?

Gitarer:

"weaseling your way out of things is what separates us from the animals, except for the weasel"
Homer J. Simpson

#29 Sorg

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 894 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 16:34

Vis innleggGummiTZ, 16.09.2009 - 14:04, skrev:

Det har du nok rett i, men greia blir jo da at du lytter direkte til ampen din, mens publikum lytter til den oppmikkede ampen din. Alle fordelene som et 4x12 gir, gagner KUN deg selv. Lydmannen får mer lyd på scenen han må hanskes med, og må sannsynligvis herje litt med mic-plassering og ratting på miksepulten for å få en lyd som er noenlunde lik den du ideelt sett skulle ønske at publikum hørte.
Joda, men lyden fra ampen og fra den oppmikkede ampen vil da ikke være såååå forskjellig?

Da kan en jo si det samme når en bruker vanlig amp og micer den opp live, at den oppmikkede ikke vil låte "likt" som den på scenen..

Men det er vel en smakssak om Axeen låter best med PA eller kab, sannsynligvis kan en få veldig bra resultater med begge deler, men da miste litt fleksibilitet. Kjøpet kan dog forsatt forsvares da en har masse ampsimuleringer og effekter å velge mellom.

Hva gjør dere PA-tilhengere når dere ankommer et sted og ser at PA-anlegget er dritt`?

#30 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 16:38

Har ikke videre erfaring med en sånn Axe, men er PA-en dritt, så kan man jo ikke løse det med en fet 4x12-kasse? Bandlyden består da av litt annet enn det? Vet det finnes gitarister som mener noe annet, men de tror jeg vi holder utenfor?

Her er det da faktisk snakk om at man skal tenke nytt, og skjønne at man ikke trenger tradisjonell backline i det hele tatt!
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!

#31 Sorg

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 894 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 16:41

Vis innleggCastorFiber, 16.09.2009 - 17:38, skrev:

Har ikke videre erfaring med en sånn Axe, men er PA-en dritt, så kan man jo ikke løse det med en fet 4x12-kasse? Bandlyden består da av litt annet enn det? Vet det finnes gitarister som mener noe annet, men de tror jeg vi holder utenfor?

Her er det a faktisk snakk om at man skal tenke nytt, og skjønne at man ikke trenger backline i det hele tatt!

Jo. men jeg snakket om i situasjoner hvor en kun har med seg Axen.. Denne er jo ikke mer praktisk og ha med seg hvis man hver gang likevel må drasse emd 4x12 kabinett, osv...

#32 Imaginos

Tillitsvalgt

• *Støttemedlem
  • 1371 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 18:38

Vis innleggDebris, 16.09.2009 - 17:10, skrev:

Jeg har aldri møtt en lydmann som ikke foretrakk at gitaristen kunne spille lavere slik at han fikk 100% kontroll over lyden ut.
Fordel med direkte lyd fra scenen??? Jada :lol:
4x12 kasser ble designet på en tid da PA var elendig, så de var ment å spille direkte fra scena som et miniPA, i dag er virkeligheten noe anderledes for å si det mildt.
Hvis det er så glimrende med direktelyd fra scena, hvor mikkes da gitarkabinnetter så og si alltid offstage på store produksjoner mens de som står på scenen er mest for show?
Det spørsmålet er ikke foranlediget av det jeg skrev, så det kan du sikkert svare på selv. Jeg påpekte altså at direkte lyd kan være en fordel i små klubber med svak PA. For ordens skyld så er dette en løsning som flere lydmenn har foreslått, og ikke noe jeg har diktet opp i gitarist-hodet mitt.

Vil understreke at jeg overhodet ikke er negativ til axe-fx, det er tydeligvis en glimrende prosessor som jeg helt sikkert plukker opp ved anledning. Men jeg forbeholder meg retten til å bruke den slik jeg vil, uten at det skal hagle "meningsløst"-kommentarer av den grunn.

#33 Aphelion

Stasminister og autotune-konge

• Moderators
  • 14806 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 18:43

Leo Fender syntes sikkert det var meningsløst at folk spilte noe annet enn country på Strat også... :D
Hr. Smiths Venner - en hyllest til Jokke!

Peavey 5150 vurderes solgt!

'89 Gibson Les Paul Custom
'03 Gretsch 6120 Chet Atkins hollowbody
'94 Fender MIJ Stratocaster med EMG-SA + SPC
'88 Charvel Model 3

Xotic AC Booster, basstom DIY-boost, PB 3.14 Fuzz, Dunlop Crybaby 535Q, Boss RE-20
Peavey 5150 topp, Fender Bassman 70 silverface topp, Orange PPC212OB kabinett

#34 phatman

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 721 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 19:39

Vis innleggAphelion, 16.09.2009 - 16:42, skrev:

Vis innleggsiimen, 16.09.2009 - 16:45, skrev:

Kan du oversette disse for meg? :unsure:

Har hengt ALTFORMYE på utenlandske fora der det flyter over av disse forkortelsene.. hehe.

For Your Information
Front Of House
In My Opinion

Skal prøve å gjøre mitt for å ikke forpeste skriftspråket lenger.

#35 Debris

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3025 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 19:45

Vis innleggImaginos, 16.09.2009 - 19:38, skrev:

Det spørsmålet er ikke foranlediget av det jeg skrev, så det kan du sikkert svare på selv. Jeg påpekte altså at direkte lyd kan være en fordel i små klubber med svak PA. For ordens skyld så er dette en løsning som flere lydmenn har foreslått, og ikke noe jeg har diktet opp i gitarist-hodet mitt.

Vil understreke at jeg overhodet ikke er negativ til axe-fx, det er tydeligvis en glimrende prosessor som jeg helt sikkert plukker opp ved anledning. Men jeg forbeholder meg retten til å bruke den slik jeg vil, uten at det skal hagle "meningsløst"-kommentarer av den grunn.

Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!
Leker til og lydmann selv nå og da :)
Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte
for mange scener.
Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...

Gitarer:

Homer J. Simpson

#36 Riveraboy

Gitarrocker

• Medlemmer
  • 204 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 19:55

Rivera silentsister isolation kabinett er sikkert en fin ting! hvis det foretrekkes å bruke amp.

Dette innlegget har blitt endret av Riveraboy: 16.09.2009 - 20:14

GUITAR WORKSHOP SUPERSTRAT. CARVIN DC 135. IBANEZ 2077XL.
RIVERA K-TRE. LANEY VH 100R. LANEY GH 100L. TUBE WORKS 4X12.
RIVERA HAMMER 120. YAMAHA G100-115. WAMPLER ANALOGECHO. WAMPLER ECSTASY.

#37 Imaginos

Tillitsvalgt

• *Støttemedlem
  • 1371 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 21:01

Vis innleggDebris, 16.09.2009 - 20:45, skrev:

Jeg har aldri i mitt liv møtt en lydmann som mener det er en fordel med direktelyd fra scena, og jeg kjenner endel!
Leker til og lydmann selv nå og da :)
Gitarkabinetter er jo som regel veldig rettningsbestemt nærmest projektillydende det samme gjelder bassannlegg, -bassisten vår bruker et Ampeg 8x10 og det spiller rett og slett for høyt og direkte
for mange scener.
Publikum vill jo få vilt forskjellig lyd etter hvor de står da, ser ikke helt fordelen med det...
Det er frekvensene som i hovedsak avgjør hvor retningsbestemt lyden er. Jo høyere frekvens desto mer retningsbestemt. Det er derfor du kan sette subwooferen omtrent hvor som helst i stua di.

Den lavfrekvente info'en og resonansen fra et 4x12 bærer godt i alle retninger og bidrar til trøkk i lyden også utenfor scenen. Hvis man i tillegg kjører noe gitar gjennom PA, og evt drar ned bassen på mixeren, så får man brukbar spread og fylde i gitarlyden i små lokaler uten belaste PAen noe særlig. Da har man nesten all PA-kapasitet tilgjengelig for vokal, trommer osv.
(Edit: Må presisere at jeg aldri har ment at man skal kjøre utelukkende direkte gitarlyd. Jeg kunne uttrykt det tydeligere i innlegg #23.)

Jeg kjenner også endel lydmenn, og siden de er på min alder så er det ganske erfarne karer som forlengst har vasket av seg absolutte lover og regler når det gjelder lyd. De ser an lokale og anlegg, kommuniserer med bandet for å høre hvordan de vil fremstå lydmessig, tilpasser seg situasjonen og gjør det beste ut av den.

Første gang jeg ble bedt om å skru opp gitarlyden på scenen var faktisk på Whiskey-A-Go-Go i 1987. Jeg trodde lydmannen spøkte da han utbrøt "Turn it up man, I wanna hear those amps ROAR!", men neida. Og vi fikk komplimenter for fet lyd etterpå :)

Dette innlegget har blitt endret av Imaginos: 16.09.2009 - 21:30

#38 Debris

Psychofunkadelic

• Medlemmer
  • 3025 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 21:41

Vis innleggImaginos, 16.09.2009 - 22:01, skrev:

Det er frekvensene som i hovedsak avgjør hvor retningsbestemt lyden er. Jo høyere frekvens desto mer retningsbestemt. Det er derfor du kan sette subwooferen omtrent hvor som helst i stua di.

Den lavfrekvente info'en og resonansen fra et 4x12 bærer godt i alle retninger og bidrar til trøkk i lyden også utenfor scenen. Hvis man i tillegg kjører noe gitar gjennom PA, og evt drar ned bassen på mixeren, så får man brukbar spread og fylde i gitarlyden i små lokaler uten belaste PAen noe særlig. Da har man nesten all PA-kapasitet tilgjengelig for vokal, trommer osv.
(Edit: Må presisere at jeg aldri har ment at man skal kjøre utelukkende direkte gitarlyd. Jeg kunne uttrykt det tydeligere i innlegg #23.)

Jeg kjenner også endel lydmenn, og siden de er på min alder så er det ganske erfarne karer som forlengst har vasket av seg absolutte lover og regler når det gjelder lyd. De ser an lokale og anlegg, kommuniserer med bandet for å høre hvordan de vil fremstå lydmessig, tilpasser seg situasjonen og gjør det beste ut av den.

Første gang jeg ble bedt om å skru opp gitarlyden på scenen var faktisk på Whiskey-A-Go-Go i 1987. Jeg trodde lydmannen spøkte da han utbrøt "Turn it up man, I wanna hear those amps ROAR!", men neida. Og vi fikk komplimenter for fet lyd etterpå :)

Veit det om frekvensene, har tilogmed litt utdanning på det :)
Måtte forresten slite endel med plassering av subbene i stua mi hehe, men i grunnprinnsipp har du rett!

Gitarer:

Homer J. Simpson

#39 GunnarpåMo

Vintage kæll

• *Støttemedlem
  • 3506 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 22:27

Jeg se nå for meg "det moderne bandet på scenen":

Trommeslager med elektronisk sett, der får du alle trommelyder som er å få,
og det låter vanvittig fett. (jeg har testet et) Koster også mye mer enn et vanlig trommesett.
Han jeg spiller med bruker det heldigvis bare hjemme.

Gitaristen med Fractal Axe-Fx rett i PA

Bassisten uten amp, rett i PA med DI boks.

All keyboard rett i PA.

Ingen monitorer.

Alle med headsett eller ørepluger på scenen,
slik at alle hører akkurat det samme som kommer ut til publikum.

En scene uten noe lyd, det må være en lydmanns drøm.

Dette innlegget har blitt endret av GunnarpåMo: 16.09.2009 - 22:30

#40 CastorFiber

Forumbudeie

• Administrators
  • 11758 Innlegg:

Skrevet 16.09.2009 - 22:45

Nåja. Man setter sikkert opp noe slikt uansett. Men kanskje vi får sånne lettvektsversjoner, omtrent som sånne leksika med isopor inni, som de har/hadde i møbelbutikkene?
Eller kanskje som svære rullegardiner? Eller tapet? (Dæven, for en idé. Elendig WAF, men ellers skikkelig rått!)

Postet bilde
Gjør deg og meg en tjeneste! Skaff deg ekstra stor Dropbox (genialt program) ved å klikke på linken! Jeg får også større box.
Dropbox er kort sagt gratis lagringsplass på nettet. Funker på smarttelefoner også. 2GB er gratis. Bruker du linken, får du 2,3 GB.

http://db.tt/8bNRgeY

Tusen takk for hjelpen! Det setter jeg stor pris på. Send meg en PM hvis du slår til!