Hopp til innhold

Kjøpe bass og bassutstyr fra utlandet?

45 replies to this topic

#41 rocktrond

Gitarsjappe og greier

• *Støttemedlem
  • 3785 Innlegg:

Skrevet 06.08.2009 - 15:40

Vis innleggbugbass, 06.08.2009 - 16:30, skrev:

Gitaristene har jo Vintagegitar og Godlyd, skulle gjerne hatt et par lignende bassbutikker også...
Vintagegitar har noe basser og amper. Selv fører jeg Mayones basser - som vant pris for "Outstanding Bass Guitar" på Frankfurtmessa i år. Håper etter hvert å utvide til større utvalg for bassister.

#42 huskerikke

Jeg er en makrofag

• Medlemmer
  • 1583 Innlegg:

Skrevet 06.08.2009 - 16:59

Vis innleggbugbass, 06.08.2009 - 16:16, skrev:

At du er lei av å gjenta deg selv og at forumet er uavhengig er vel ikke noen argumenter for at tråden skal være sticky. Paralellimport drar prisene ned ja, med den følgen at kjeder som 4Sound tar over hele markedet, som igjen fører til dårligere utvalg osv. Prisnivået her til lands gjenspeiler jo kostnadsnivået i Norge generelt( med visse unntak)
Enig på alle punkter bortsett fra stickydelen og uavhengig ;)
Jeg mener fortsatt man skal hjelpe dem som ønsker gjøre denne øvelsen selv.
Og jeg mener at GN sin styrke er at det IKKE er en butikkeier som styrer innholdet.
Men brukrene selv i mer eller mindre demokratiske former. Akkurat slik vi diskuterer nå.
Jeg vil IKKE tilbake til den tiden da norske grossister bestemte veiledene priser.

Der er gjentatte eksempler på at f.eks Vintage forumet styres av en med økonomiske
motiver. Og det er en helt ærlig sak. Jeg beundrer også måten moderator forsøker
gjøre akkurat det aktuelle forumet litt smalere for å gjøre det mer intresangt for
den aktuelle kundegruppen. For det er det er.

På GN er man en fri forbruker, fri til å diskutere bl.a. butikker og alternative
måter å tilegne seg musikkutstyr på lovelig måte. Temaet egenimport er populært
og svarene dem samme i 99,99% av tilfellene.

edit: trykkleif

Dette innlegget har blitt endret av huskerikke: 06.08.2009 - 17:28

#43 Guest_bugbass_*

• Guests

Skrevet 07.08.2009 - 18:33

Vis innlegghuskerikke, 06.08.2009 - 17:59, skrev:

Enig på alle punkter bortsett fra stickydelen og uavhengig ;)
Jeg mener fortsatt man skal hjelpe dem som ønsker gjøre denne øvelsen selv.
Og jeg mener at GN sin styrke er at det IKKE er en butikkeier som styrer innholdet.
Men brukrene selv i mer eller mindre demokratiske former. Akkurat slik vi diskuterer nå.
Jeg vil IKKE tilbake til den tiden da norske grossister bestemte veiledene priser.

Der er gjentatte eksempler på at f.eks Vintage forumet styres av en med økonomiske
motiver. Og det er en helt ærlig sak. Jeg beundrer også måten moderator forsøker
gjøre akkurat det aktuelle forumet litt smalere for å gjøre det mer intresangt for
den aktuelle kundegruppen. For det er det er.

På GN er man en fri forbruker, fri til å diskutere bl.a. butikker og alternative
måter å tilegne seg musikkutstyr på lovelig måte. Temaet egenimport er populært
og svarene dem samme i 99,99% av tilfellene.

edit: trykkleif

Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil fortsatt ha gode musikkbutikker her i landet, med erfarne og kompetente ansatte som er genuint interesserte i det de holder på med. Slike butikker har og skaper et miljø som er viktig både for erfarne og uerfarne musikanter. Så jeg støtter heller det lokale næringslivet framfor å spare noen få kroner på det jeg skal ha. Det henger ikke på greip når de som kritiserer både utvalg og prisninvået i norske musikkbutikker er de samme som bidrar til dette gjennom paralellimport.
Så er jeg enig i at enkelte importører kan ha vært vel griske opp i gjennom åra, men så tror jeg nok også at kunder som handler litt, og gjerne over tid, ofte blir belønnet med en grei rabatt. Prisgapet blir dermed ikke så stort, særlig ikke når man tar med garantidelen inn i regnestykket.

#44 huskerikke

Jeg er en makrofag

• Medlemmer
  • 1583 Innlegg:

Skrevet 09.08.2009 - 12:25

Vis innleggbugbass, 07.08.2009 - 19:33, skrev:

Så jeg støtter heller det lokale næringslivet framfor å spare noen få kroner på det jeg skal ha.
Amen. Som sagt er jeg helt enig i konsekvensansanalysen din. Det er bare det
at jeg er fanatisk tilhenger av full forbrukerfrihet i praksis. Ikke tilpasset ulike
agendaer. Derfor eier jeg da heller ingen Mac produkter og bruker Ubuntu der jeg kan.

.. men så tror jeg nok også at kunder som handler litt, og gjerne over tid, ofte blir belønnet med en grei rabatt.
He he :) Jotakk, det er morsomt når man til slutt blir belønnet med denne heders"prisen".
Men i etterpåklokskapens navn skulle jeg ønske jeg fikk denne rabatten den gangen jeg
var ung og mindre bemidlet. Det skal også sies at jeg "mistet" favorittbutikken min til
"fordel" for en butikk med evnen til tidlig se nytten av volum i omsetning fremfor
spesialbehandling av faste kunder.

Som du sier. det er vi som forbruker ved vår handel som bestemmer hva som er tilgjegelig
i den lokale musikkbutikken. Men sannheten er at de fleste vil svippe innom butikken der
dem sparer en 20,- på et sett med strenger eller trommestikker. Dermed blir det gjerne
volumselgerene som blir mest besøkt, selv om vi egentlig trives best hos "kjøpmannen på
gjørnet". Og når forbrukeren oppdager at strengesettet han/hun betalte 115,- med
fastkunderabatt kan kjøpes hos annen Norsk forhandler som 3pk for 125,- inkl fri frakt
blir det fort fristene å tenke i litt kortere strekk av gangen selv som stamkunde.

Mulig jeg er gammeldags,
Jeg tror vårt tenkesett er tilpasset vår virkelighet som mer erfarne forbrukere.
Vi er også kommet dit i livet at trynet vårt blir gjenkjent og vi får noen kroner
avslag uten å prute når vi besøker butikken "vår". Behagelig og koseligt for oss.
Men kanskje skulle musikkbutikkene heller forsøke rekrutere den nye garde med
ungsomsrabatt? Siden dem likevel ikke får noe særbehandling er det veldig lett for
dem som forbruker å velge rimeligste leverandør på varen dem skal handle.
Og når dem først har høstet positive erfaringer med netthandel er det gjerne
enda vanskeligere å rekrutere dem som kunde i den lokale butikken.

Selv om jeg ønsker at alle som vil skal få tilgang til nødvendig informasjon til
å selv importere instrumenter oppfordrer jeg alle som vurderer dette til å sette
seg inn i hvilke rettighter man som Norsk forbruker har her i Norge.
Tilnærmet ingen av disse fordelene er tilgjengelig når man handler fra utlandet.
Og man ser sikker med en gang at en butikk/importør som må stille med slike
garantier må hente penger til slik drift fra salg av selve varen. Om man som
forbruker tenker på dette påslaget som en form for forsikring kan man gjerne
lettere vurdere om prisen på varen i Norge kanskje likevel er riktig.

#45 Guest_bugbass_*

• Guests

Skrevet 09.08.2009 - 14:19

Vis innlegghuskerikke, 09.08.2009 - 13:25, skrev:

Selv om jeg ønsker at alle som vil skal få tilgang til nødvendig informasjon til
å selv importere instrumenter oppfordrer jeg alle som vurderer dette til å sette
seg inn i hvilke rettighter man som Norsk forbruker har her i Norge.
Tilnærmet ingen av disse fordelene er tilgjengelig når man handler fra utlandet.
Og man ser sikker med en gang at en butikk/importør som må stille med slike
garantier må hente penger til slik drift fra salg av selve varen. Om man som
forbruker tenker på dette påslaget som en form for forsikring kan man gjerne
lettere vurdere om prisen på varen i Norge kanskje likevel er riktig.

+1

#46 fingre

Nybegynner

• Medlemmer
  • 4 Innlegg:

Skrevet 31.08.2009 - 17:45

Moroa begynner for alvor når du skal sende bassen tilbake til selger i utlandet = fraktpris som er 4 ganger høyere enn det du betalte for å få den til Norge, I tillegg kan du ryke på en smell hos Tollvesenet når du får den tilbake (etter å ha betalt frakt en gang til) dersom du ikke husket å lage en Proforma faktura med "Return for repair " når du sente den ut.

Legg til svar