bugbass, 07.08.2009 - 19:33, skrev:
Så jeg støtter heller det lokale næringslivet framfor å spare noen få kroner på det jeg skal ha.
Amen. Som sagt er jeg helt enig i konsekvensansanalysen din. Det er bare det
at jeg er fanatisk tilhenger av full forbrukerfrihet i praksis. Ikke tilpasset ulike
agendaer. Derfor eier jeg da heller ingen Mac produkter og bruker Ubuntu der jeg kan.
.. men så tror jeg nok også at kunder som handler litt, og gjerne over tid, ofte blir belønnet med en grei rabatt.
He he

Jotakk, det er morsomt når man til slutt blir belønnet med denne heders"prisen".
Men i etterpåklokskapens navn skulle jeg ønske jeg fikk denne rabatten den gangen jeg
var ung og mindre bemidlet. Det skal også sies at jeg "mistet" favorittbutikken min til
"fordel" for en butikk med evnen til tidlig se nytten av volum i omsetning fremfor
spesialbehandling av faste kunder.
Som du sier. det er vi som forbruker ved vår handel som bestemmer hva som er tilgjegelig
i den lokale musikkbutikken. Men sannheten er at de fleste vil svippe innom butikken der
dem sparer en 20,- på et sett med strenger eller trommestikker. Dermed blir det gjerne
volumselgerene som blir mest besøkt, selv om vi egentlig trives best hos "kjøpmannen på
gjørnet". Og når forbrukeren oppdager at strengesettet han/hun betalte 115,- med
fastkunderabatt kan kjøpes hos annen Norsk forhandler som 3pk for 125,- inkl fri frakt
blir det fort fristene å tenke i litt kortere strekk av gangen selv som stamkunde.
Jeg tror vårt tenkesett er tilpasset vår virkelighet som mer erfarne forbrukere.
Vi er også kommet dit i livet at trynet vårt blir gjenkjent og vi får noen kroner
avslag uten å prute når vi besøker butikken "vår". Behagelig og koseligt for oss.
Men kanskje skulle musikkbutikkene heller forsøke rekrutere den nye garde med
ungsomsrabatt? Siden dem likevel ikke får noe særbehandling er det veldig lett for
dem som forbruker å velge rimeligste leverandør på varen dem skal handle.
Og når dem først har høstet positive erfaringer med netthandel er det gjerne
enda vanskeligere å rekrutere dem som kunde i den lokale butikken.
Selv om jeg ønsker at alle som vil skal få tilgang til nødvendig informasjon til
å selv importere instrumenter oppfordrer jeg alle som vurderer dette til å sette
seg inn i hvilke rettighter man som Norsk forbruker har her i Norge.
Tilnærmet ingen av disse fordelene er tilgjengelig når man handler fra utlandet.
Og man ser sikker med en gang at en butikk/importør som må stille med slike
garantier må hente penger til slik drift fra salg av selve varen. Om man som
forbruker tenker på dette påslaget som en form for forsikring kan man gjerne
lettere vurdere om prisen på varen i Norge kanskje likevel er riktig.