Kjøpe bass og bassutstyr fra utlandet?
Started by Mytola, 22.04.2008 - 14:08
45 replies to this topic
Skrevet 22.04.2008 - 14:08
Her er det en guide jeg har skrevet litt på i det siste, og som begynner å bli ganske ferdig. Dette er spørsmål som kommer opp veldig ofte, og som jeg synes det kan være greit å ha en sticky om.
Det er bare å komme med innspill i tråden, og gjerne pirke på evt. skrivefeil, så skal jeg sørge for at førsteposten er oppdatert så ofte som mulig! (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
Før du kjøper:
Det kan være mye penger å spare ved å kjøpe instrumenter fra utlandet. Særlig USA og Japan har veldig vennlige priser på instrumenter. Det er restriksjoner på salg av instrumenter fra svært mange produsenter, men dette gjelder kun for nye instrumenter. Derfor er nok brukthandel det greieste, og uansett det man sparer mest penger på.
Noe som er viktig før du kjøper et instrument fra utlandet er å gjøre litt research, og finne ut av hva du skal ha. Det er flere merker som ikke er spesielt kjent i Norge, og utvalget er mye større i utlandet. Derfor er det greit å skaffe seg god oversikt før man kjøper. Les omtaler og spør gjerne rundt på forumet/søk rundt på fora etter erfaringer. Bass Gear Reviews er et fint sted for å gjøre litt research.
Betaling, frakt, moms og toll:
Betaling til USA er enklest via PayPal. Dette brukes både på eBay, og ved privathandler. Alle avgifter og kostnader havner hos selger, så du som kjøper betaler kun det som blir oppgitt.
Frakt fra USA har blitt billigere nå over nyttår. Hvis du kjøper en bass med bolton-konstruksjon er det smart å be selger skru halsen av bassen, slik at det er plass i en kortere eske. Dermed slipper du unna med billigere frakt. Den bassen jeg fikk tilsendt for en ukes tid siden kostet rundt $80 å sende forsikret med USPS Priority Mail, som er den vanligste sendemåten for pakker fra USA. Du kan regne med ca. 1-2 uker forsendelsestid. Pakker sendt med USPS kan spores fra Posten.no hvis du får selger til å sende deg et nummer som blir kalt ”Customs declaration dispatch number” i USA. Det nummeret skal se omtrent slik ut: ”CP 067 754 537 US”
Når pakken ankommer Norge, vil det havne i tollen, og du vil måtte betale moms på 25% av pakkens verdi + frakt. Et fortollingsgebyr på en hundrelapp eller to blir det også på toppen av dette. Moms og fortollingsgebyret betaler du når du henter pakken på postkontoret. Moms skal betales på alt musikkutstyr med en verdi på over 200 kr. Hvis pakken er merket som gave, er grensen på 1000 kr.
Et eksempel på hva du må betale blir da slik:
Du kjøper en bass til $500, som med dagens kurs er 2700 kr. La oss si frakten kommer på $100, som er 540 kr.
Du betaler da totalt 3240 kr. til selger, over paypal.
Så ganger vi totalbeløpet med 0,25. Da kommer vi frem til 810 kr, som da blir det du må betale i moms. Vi legger på tollbehandlingsavgift på 200 kr.
Totalt, inkludert alle kostnader blir prisen på bassen da 4250 kr.
Linker til diverse bruktsider:
Talkbass
Harmony Central
eBay
Ishibashi
Bass Northwest
Buffalo Brothers
Rocket Music
BassChat - Riktignok basert i England, men det er gode priser å oppdrive her også.
Det er bare å komme med innspill i tråden, og gjerne pirke på evt. skrivefeil, så skal jeg sørge for at førsteposten er oppdatert så ofte som mulig! (IMG:style_emoticons/default/smile.gif)
Før du kjøper:
Det kan være mye penger å spare ved å kjøpe instrumenter fra utlandet. Særlig USA og Japan har veldig vennlige priser på instrumenter. Det er restriksjoner på salg av instrumenter fra svært mange produsenter, men dette gjelder kun for nye instrumenter. Derfor er nok brukthandel det greieste, og uansett det man sparer mest penger på.
Noe som er viktig før du kjøper et instrument fra utlandet er å gjøre litt research, og finne ut av hva du skal ha. Det er flere merker som ikke er spesielt kjent i Norge, og utvalget er mye større i utlandet. Derfor er det greit å skaffe seg god oversikt før man kjøper. Les omtaler og spør gjerne rundt på forumet/søk rundt på fora etter erfaringer. Bass Gear Reviews er et fint sted for å gjøre litt research.
Betaling, frakt, moms og toll:
Betaling til USA er enklest via PayPal. Dette brukes både på eBay, og ved privathandler. Alle avgifter og kostnader havner hos selger, så du som kjøper betaler kun det som blir oppgitt.
Frakt fra USA har blitt billigere nå over nyttår. Hvis du kjøper en bass med bolton-konstruksjon er det smart å be selger skru halsen av bassen, slik at det er plass i en kortere eske. Dermed slipper du unna med billigere frakt. Den bassen jeg fikk tilsendt for en ukes tid siden kostet rundt $80 å sende forsikret med USPS Priority Mail, som er den vanligste sendemåten for pakker fra USA. Du kan regne med ca. 1-2 uker forsendelsestid. Pakker sendt med USPS kan spores fra Posten.no hvis du får selger til å sende deg et nummer som blir kalt ”Customs declaration dispatch number” i USA. Det nummeret skal se omtrent slik ut: ”CP 067 754 537 US”
Når pakken ankommer Norge, vil det havne i tollen, og du vil måtte betale moms på 25% av pakkens verdi + frakt. Et fortollingsgebyr på en hundrelapp eller to blir det også på toppen av dette. Moms og fortollingsgebyret betaler du når du henter pakken på postkontoret. Moms skal betales på alt musikkutstyr med en verdi på over 200 kr. Hvis pakken er merket som gave, er grensen på 1000 kr.
Et eksempel på hva du må betale blir da slik:
Du kjøper en bass til $500, som med dagens kurs er 2700 kr. La oss si frakten kommer på $100, som er 540 kr.
Du betaler da totalt 3240 kr. til selger, over paypal.
Så ganger vi totalbeløpet med 0,25. Da kommer vi frem til 810 kr, som da blir det du må betale i moms. Vi legger på tollbehandlingsavgift på 200 kr.
Totalt, inkludert alle kostnader blir prisen på bassen da 4250 kr.
Linker til diverse bruktsider:
Talkbass
Harmony Central
eBay
Ishibashi
Bass Northwest
Buffalo Brothers
Rocket Music
BassChat - Riktignok basert i England, men det er gode priser å oppdrive her også.
Skrevet 22.04.2008 - 15:16
Vedrørende fraktpris, så er det en stor mulighet for at det er enda billigere enn du skriver der. Min bass, som ble sendt fra Tennessee for vel en tre uker siden, medførte 85$ i fraktkostnader. En uke eller så F.Fu*, så vi en annen forumist som fikk sendt over en bass til den nette sum av rundt 85$. Og begge disse tilfellene omhandler basser som ble sendt i sin helhet.. 
*Før Forumutsletting
*Før Forumutsletting
Skrevet 22.04.2008 - 22:13
Der ligger vel noe av forklaringen.. Min boks var snaut 9 kg.
Skrevet 22.04.2008 - 23:27
Jeg også erfarer at fraktprisene varierer veldig. Siste fra Japan (en fender tele) kom på 170$. Dollaren er lav og det er ikke alle land man kan kjøpe så meget frakt for i dollar. Merker meg også at enkelte selgere som benytter PayPal legger denne afgiften på ca. 6,5% inn i frakstprisen uten å fortelle dette til kjøper - noe man da heller ikke har lov til på eBay.
Skrevet 23.04.2008 - 15:16
Veldig bra og informative svar her
Jeg har bestilt basser fra USA og Japan, og man sparer noen par lapper på det, selv etter frakt og momskostnader. Hovedproblemet med hvis man skal for eksempel bestille en Fender bass fra music123.com, så vil ikke de sende deg den iht at norske importører har rettighetene, og det er jo synd, mange som har lyst på billige Fendere fra statene.
Det man kan gjøre da (det som jeg gjorde) er å bestille fra www.basscentral.com (hjemmesida er litt uoversiktlig, men servicen og prisene er skikkelige bra), de kunne sende meg en Geddy Lee signatur uten problem. Og frakta kom på en ca. 100-120$, og det er ingenting for en ekspressreise med fly fra andre siden av kloden og levering på døra!
Jeg bestilte en Fender Japan 62-reissue P-bass for godt over et år siden fra www.ishibashi.com, og hadde ingen problemer der heller, frakta var litt dyrere, men ikke draktisk.
Jeg har også bestilt et Ampeg kabinett fra statene (også www.basscentral.com), og der ble frakta endel dyrere, rundt 400-450dollar, siden kabinettet er stort og veier endel. Jeg sparte likevell en 1000lapp etter frakt og momskostnader, men kan likegodt kjøpe kabinetter her hjemme egentlig.
Mange bekymrer seg over fraktkostnader på instrumenter fra statene osv, men det er det absolutt ingen grunn til.
Det lønner seg å kjøpe instrumenter fra statene, jeg har noen par eksemplarer
for å regne ut moms, så tar du instrumentet + fraktkostnaden og deler de med 25%
for valutakurser, bruk kalkulatoren på www.xe.com
Gibson Thunderbird bass fra tre45.no : 20200kr
Gibson Thunderbird bass fra music123.com : 1200$ (jeg vet ikke at man kan bestille en Gibson bass fra music123 til Norge, men bare se på prisforskjellen)
Fender USA P-bass vintage fra sound1.no : 19000kr
Fender USA P-bass vintage fra basscentral.com : 1500$
Music Man Stingray bass fra sound1.no : 15000kr
Music Man Stingray bass fra basscentral.com : 1500$
IKKE LA NORSKE NETTBUTIKKER OG DEMS DISTRIBITØRER FLÅ DIN LOMMEBOK!
Eneste norske instrumentkjøp jeg kunne ha tenkt meg er en Listerud bass, og det er alt.
Edit : Typo
Jeg har bestilt basser fra USA og Japan, og man sparer noen par lapper på det, selv etter frakt og momskostnader. Hovedproblemet med hvis man skal for eksempel bestille en Fender bass fra music123.com, så vil ikke de sende deg den iht at norske importører har rettighetene, og det er jo synd, mange som har lyst på billige Fendere fra statene.
Det man kan gjøre da (det som jeg gjorde) er å bestille fra www.basscentral.com (hjemmesida er litt uoversiktlig, men servicen og prisene er skikkelige bra), de kunne sende meg en Geddy Lee signatur uten problem. Og frakta kom på en ca. 100-120$, og det er ingenting for en ekspressreise med fly fra andre siden av kloden og levering på døra!
Jeg bestilte en Fender Japan 62-reissue P-bass for godt over et år siden fra www.ishibashi.com, og hadde ingen problemer der heller, frakta var litt dyrere, men ikke draktisk.
Jeg har også bestilt et Ampeg kabinett fra statene (også www.basscentral.com), og der ble frakta endel dyrere, rundt 400-450dollar, siden kabinettet er stort og veier endel. Jeg sparte likevell en 1000lapp etter frakt og momskostnader, men kan likegodt kjøpe kabinetter her hjemme egentlig.
Mange bekymrer seg over fraktkostnader på instrumenter fra statene osv, men det er det absolutt ingen grunn til.
Det lønner seg å kjøpe instrumenter fra statene, jeg har noen par eksemplarer
for å regne ut moms, så tar du instrumentet + fraktkostnaden og deler de med 25%
for valutakurser, bruk kalkulatoren på www.xe.com
Gibson Thunderbird bass fra tre45.no : 20200kr
Gibson Thunderbird bass fra music123.com : 1200$ (jeg vet ikke at man kan bestille en Gibson bass fra music123 til Norge, men bare se på prisforskjellen)
Fender USA P-bass vintage fra sound1.no : 19000kr
Fender USA P-bass vintage fra basscentral.com : 1500$
Music Man Stingray bass fra sound1.no : 15000kr
Music Man Stingray bass fra basscentral.com : 1500$
IKKE LA NORSKE NETTBUTIKKER OG DEMS DISTRIBITØRER FLÅ DIN LOMMEBOK!
Eneste norske instrumentkjøp jeg kunne ha tenkt meg er en Listerud bass, og det er alt.
Edit : Typo
Grani bar gullið av heiði
Brá hann sinum brandi av reiði
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Skrevet 27.04.2008 - 01:01
Foo, 27.04.2008 - 01:42, skrev:
Distrobitører?`Haha....
Vel, det er noe underlig at prisene på instrumenter ikke går nedover i takt med dollarkursen. Spesielt når det er så lett å kjøpe selv.
Vel, det er noe underlig at prisene på instrumenter ikke går nedover i takt med dollarkursen. Spesielt når det er så lett å kjøpe selv.
Sorry for typo, men du skjønner mitt poeng, håper jeg.
Men distributørene har jo mye skyld i dette, de tar jo varene fra utlandet inn til vårt land, setter prisene de vil ha på sine varer også sender dem de videre til butikkene/nettbutikkene.
Edit : typo
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Skrevet 05.05.2008 - 12:11
Er ikke lett å livnære seg av å distribuere og selge musikkinstrumenter i Norge, da... Det er mange som har prøvd seg og som har floppa, særlig de som skulle være så kule og billige at det bare var en liten markup i forhold til USA.
Ikke at jeg forsvarer dem mer enn bare litt halvhjerta, men det er noe med at butikklokaler, varebeholdning og ansatte koster penger, og hvem må betale den kaka? Det er selvsagt vi som handler der. Derfor blir alt forholdsvis dyrere enn i utlandet (hvor alt koster mindre, inkludert de ovenfornevnte ressursene).
Husk nå også på at nettokostnadene ved å drive musikkforretning IKKE går ned som følge av lavere dollarkurs. Dermed blir påslaget det samme i kroner og øre pr. instrument. Hvis da innkjøpsprisen i seg selv utgjør 20% av den endelige utsalgsprisen, får ikke halvering av dollarkursen en like avgjørende effekt på utsalgsprisen som man kanskje skulle tro.
Så hvis man tar en Stingray, da, som et eksempel.
Sett at innkjøpsprisen er $800 (for å ha noe å regne med), så blir regnestykket slik:
Med dollarkurs på 8:
Innkjøpspris: 8x800 = 6400,-
Distributørpåslag = 2600,-
Nettokostnader (frakt, lager, ansatte, osv.) = 3000,-
Totalkostnad = 12000,-
+ moms (25%) = 15000,-
Med dollarkurs på 5:
Innkjøpspris: 5x800 = 4000,-
Totalkostnad = 9600,-
+ moms (25%) = 12000,-
Altså utgjør ikke den tilsynelatende halveringen av dollarkursen i utgangspunktet mer enn 1/4 av utsalgsprisen.
Legg til regnskapsregler som gjør at prisen på innkjøpsprisen danner grunnlaget for verdisettingen av varebeholdningen (butikken har kanskje kjøpt instrumentet da dollarkursen var 8), så blir ikke dette helt enkelt.
Ser at det er en del butikker som kommer etter med prisene sine, og det er positivt. Men ha nå en smule forståelse for at det ikke bare er lett å drive musikkforretning også!
Det er enklere for oss å parallell-importere (men hvor mange er det ikke som ønsker å gå i musikkforretningen og prøve instrumentet først, og så bestiller det fra USA)? Som om forretningen fungerer som bibliotek?
Så alt i alt har jeg forståelse for at verden ikke er like enkel som det vi ser den herfra.
Ikke at jeg forsvarer dem mer enn bare litt halvhjerta, men det er noe med at butikklokaler, varebeholdning og ansatte koster penger, og hvem må betale den kaka? Det er selvsagt vi som handler der. Derfor blir alt forholdsvis dyrere enn i utlandet (hvor alt koster mindre, inkludert de ovenfornevnte ressursene).
Husk nå også på at nettokostnadene ved å drive musikkforretning IKKE går ned som følge av lavere dollarkurs. Dermed blir påslaget det samme i kroner og øre pr. instrument. Hvis da innkjøpsprisen i seg selv utgjør 20% av den endelige utsalgsprisen, får ikke halvering av dollarkursen en like avgjørende effekt på utsalgsprisen som man kanskje skulle tro.
Så hvis man tar en Stingray, da, som et eksempel.
Sett at innkjøpsprisen er $800 (for å ha noe å regne med), så blir regnestykket slik:
Med dollarkurs på 8:
Innkjøpspris: 8x800 = 6400,-
Totalkostnad = 12000,-
+ moms (25%) = 15000,-
Med dollarkurs på 5:
Innkjøpspris: 5x800 = 4000,-
Totalkostnad = 9600,-
+ moms (25%) = 12000,-
Altså utgjør ikke den tilsynelatende halveringen av dollarkursen i utgangspunktet mer enn 1/4 av utsalgsprisen.
Legg til regnskapsregler som gjør at prisen på innkjøpsprisen danner grunnlaget for verdisettingen av varebeholdningen (butikken har kanskje kjøpt instrumentet da dollarkursen var 8), så blir ikke dette helt enkelt.
Ser at det er en del butikker som kommer etter med prisene sine, og det er positivt. Men ha nå en smule forståelse for at det ikke bare er lett å drive musikkforretning også!
Så alt i alt har jeg forståelse for at verden ikke er like enkel som det vi ser den herfra.
Skrevet 05.05.2008 - 17:18
Det velger du selvsagt selv... jeg bare forklarer hvorfor prisene virker som de gjør.
Enten kjøper du bassen i butikken, av en ansatt...
Eller du importerer den billig fra USA. Ditt valg.
Men man kan selvsagt ikke forvente at den butikken med den ansatte gidder å gi deg support på det parallelle instrumentet
Enten kjøper du bassen i butikken, av en ansatt...
Eller du importerer den billig fra USA. Ditt valg.
Men man kan selvsagt ikke forvente at den butikken med den ansatte gidder å gi deg support på det parallelle instrumentet
Skrevet 05.05.2008 - 19:00
kanonjon, 05.05.2008 - 16:52, skrev:
Mye riktig det du skriver der. Men hvorfor skal jeg som kunde betale ekstra spenn for et instrument pga en butikks ansatt?
...hvorfor skal noen gidde betale DEG for å utføre et arbeid?
...alt henger sammen - Hva om vi alle var lærere eller helsearbeidere - Hva skulle vi da leve av?
/hilsen filosofen
Skrevet 05.05.2008 - 20:53
Joda, selvfølgelig, men det er bare mitt syn på det. Penger spart er penger tjent.
Eller kanskje jeg skal begynne å kjøpe instrumenter her i landet, så får jeg litt samvittighet med på kjøpet.
Eller kanskje jeg skal begynne å kjøpe instrumenter her i landet, så får jeg litt samvittighet med på kjøpet.
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
#16 Guest_Thunder Fingers_*
Skrevet 05.05.2008 - 21:12
Ah! Men vi har glemt! Importøren betaler ikke i nærheten av de vi betaler for instrumentet, og den butikken vi handler i fra i USA har og ansatte, og må OG betale den leien, greit nok at det en en forskjell der, men at et instrument skal koste dobbelt så mye her i norge, altså samme prisen som jeg kan få kjøpt et rimelig godt og solid lagt Custom instrument fra USA, med frakt, (For å si det sånn, En stingray i norsk valuta omregnet til US dollar nærmer seg det en minimalistisk Alembic koster..)
#17 Guest_Thunder Fingers_*
Skrevet 05.05.2008 - 21:17
kanonjon, 05.05.2008 - 21:21, skrev:
Bah, de har aldri noe gøyt uansett, har du noen gang sett f.eks noe så enkelt som en Geddy i en butikk? Det er: 1 Fender P bass, 2 Fender J bass, 1 Stingray, par-tre Warwicker, og en haug med billig merker.. og det er enten eller, sjelden ser du alle disse basser..
Vi skal ikke belønne de for å glemme oss bassister..
Jo forresten, Hagstrøm i Bergen hadde 3 Fender MM Jazz Basser etter at han hadde hatt en klinikk der
Skrevet 05.05.2008 - 21:23
Bytt ut prisene ovenfor med hva som helst. Jeg antar at selv en Stingray koster mer enn 4000 i innkjøp... dermed reduseres avansen til distributørene og forhandlerne tilsvarende.
Jeg fikk en gang en bass til innkjøpspris som takk for flere tjenester jeg hadde gjort innehaveren, og da fikk jeg bassen til 6000,-. Vanlig utsalgspris var 9900,-.
Norske musikkforretninger tjener ikke penger i bøtter og spann...
Hvis vi ikke liker prisene deres får vi ta sjansen og importere våre egne leker. Selvsagt får vi ikke service i Norge da... det skulle da også bare mangle.
Jeg fikk en gang en bass til innkjøpspris som takk for flere tjenester jeg hadde gjort innehaveren, og da fikk jeg bassen til 6000,-. Vanlig utsalgspris var 9900,-.
Norske musikkforretninger tjener ikke penger i bøtter og spann...
Hvis vi ikke liker prisene deres får vi ta sjansen og importere våre egne leker. Selvsagt får vi ikke service i Norge da... det skulle da også bare mangle.
Skrevet 05.05.2008 - 22:46
Jeg er fullstendig enig med Thunder Fingers her. Første så har butikkene her i Norge jalla utvalg av basser, er man heldig så ser man en Fender, resten er billig basser. Andre tingen er kabinett o.l. sært utvalg der og, effektbokser har de faktisk et helt greit utvalg. Men betale 14-15000 for en USA Fender eller en Gibson Thunderbird bass for 20000kr er bare helt bak jordet, virker ut som disse lagerguttene tar seg veldig godt betalt. Betale for 15 til 20000kr for en fabrikkstandard bass blir alt for drøyt. For de pengene så kan man få bruker-spesifike basser. Gibson eller Listerud? Hadde selvfølgelig blitt en Listerud.
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Sjúrður vá á orminum
Regin Smidur - Týr
Legg til svar