Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Oppkobling av pedalbrett.


Anbefalte innlegg

Harald, du lister rekkefølgen i motsatt vei i forhold til hva bildet ditt viser....

I følge bildet ditt har du tuneren til slutt, men rekkefølgen på resten er i utgangspunktet ok. Du har jo allerede vrengen først. Den pedalen du plugger gitaren inn i er først. Den som du kobler forsterkeren til, er sist. M'kay? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harald, du lister rekkefølgen i motsatt vei i forhold til hva bildet ditt viser....

I følge bildet ditt har du tuneren til slutt, men rekkefølgen på resten er i utgangspunktet ok. Du har jo allerede vrengen først. Den pedalen du plugger gitaren inn i er først. Den som du kobler forsterkeren til, er sist. M'kay? :)

Takk for svar og du har heilt rett. Men det er noko som stjel signal ein eller anna plass. Ville du hatt tuneren først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt plasser tuneren først, for meg ser det ut til at alle pedaler før Boss-pedalene er true bypass, og da er det lurt å ha en bufret pedal først.

Om dette ikke hjelper stort, må du bruke eliminasjonsmetoten , med å ta ut èn og en pedal og sjekke hvem som eventuelt er synderen.

Men sannsynligvis vil det hjelpe med tuneren først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Amund! Litt usikker på kva du meiner med bufret pedal. Eg har prøvd med elimeneringsmetoden, men det hjelp ikkje så mykje. Eg prøver med frå gitar til tuner og så vidare i sløyfa.

Pokker, hvordan skal jeg forklare dette på Norsk, er mest vant til å geeke på Englesk!

Men får gjøre et forsøk på å forklare det nogenlunde enkelt : så lenge du ikke bruker aktive mikrofoner, har signalet fra gitaren høy impedanse, og det signalet svekkes jo lengre kabler det går igjennom, si du har 6m med kabel til pedalbrettet, så går signalet gjennom 5 pedaler og patchkablene mellom de.

Siden pedalene er true bypass, når boksene er av, går signalet uforandret gjennom de, og påvirkes mer og mer for hver cm med kabel det må slite seg gjennom... :) Dette merkes mest med tap av diskant.

Her har du en video som viser dette veldig klart:

En buffer konverterer signalet til lav impedanse som gjør at du ikke får signaltap fra kablingen etter den bufrede pedalen.

Nå er det også store forskjeller på bufring, f.eks MXR-pedaler uten true bypass er ofte fæle tone-sugere, og de bør helst konverteres til TB.

Så med å plassere tuneren først, får du bufring mye tidligere i kjeden, og motvirker signaltap i etterfølgene pedaler og kabler.

Se også denne videoen, som forklarer dette mye bedre enn hva jeg får til:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker, hvordan skal jeg forklare dette på Norsk, er mest vant til å geeke på Englesk!

Men får gjøre et forsøk på å forklare det nogenlunde enkelt : så lenge du ikke bruker aktive mikrofoner, har signalet fra gitaren høy impedanse, og det signalet svekkes jo lengre kabler det går igjennom, si du har 6m med kabel til pedalbrettet, så går signalet gjennom 5 pedaler og patchkablene mellom de.

Siden pedalene er true bypass, når boksene er av, går signalet uforandret gjennom de, og påvirkes mer og mer for hver cm med kabel det må slite seg gjennom... :) Dette merkes mest med tap av diskant.

Her har du en video som viser dette veldig klart:

En buffer konverterer signalet til lav impedanse som gjør at du ikke får signaltap fra kablingen etter den bufrede pedalen.

Nå er det også store forskjeller på bufring, f.eks MXR-pedaler uten true bypass er ofte fæle tone-sugere, og de bør helst konverteres til TB.

Så med å plassere tuneren først, får du bufring mye tidligere i kjeden, og motvirker signaltap i etterfølgene pedaler og kabler.

Se også denne videoen, som forklarer dette mye bedre enn hva jeg får til:

Aha!!! Det forklarer alt Amund! Tusen takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.