Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Christoffer Brandsborg

Medlem
  • Innholdsteller

    7
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Christoffer Brandsborg

  • Bursdag 03. mars 1995

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.facebook.com/pages/Christoffer-Ingvardsen-Brandsborg/112936235459762
  • Skype
    christoffer.brandsborg

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Søgne
  • Interesser
    Football, guitar, piano

Christoffer Brandsborg's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (3/6)

1

Nettsamfunnsomdømme

Om meg

Biografi:

Førstegang jeg tok på en gitar, var da jeg var ganske liten, kanskje 11 år, men da tok det bare 2-3 uker med litt "klimpring" før jeg sluttet. Grunnen til det var at jeg hadde en veldig dårlig nylon-strenge gitar, og jeg var veldig utålmodig. Etter to års pause fra gitaren så hentet jeg fram gitaren igjen, og etter som jeg ble bedre bestemte jeg meg for å kjøpe min første stålstrenge-gitar, for en sum over 2000 kr. Jeg begynte å spille litt mer, begynte å føle musikken i fingrene, og at det faktisk gikk fremover. Jeg kjøpte også senere en "dårlig" elektrisk gitar, men holdt meg mest på den "akustiske" siden. Til slutt fant jeg den gitarstilen jeg liker best nå i dag, "Fingerstyle". Det er den stilen man kan få gitaren til å "synge"! Man kan kombinere "grunnoter" med "melodinoter" for å få en gitarsang til å høre ut som en "helhet". Men igjen etter 1/2 til 1 år med spilling så mistet jeg igjen "interessen", både på grunn av at jeg ikke orket å øve, og fordi jeg møtte "veggen". Jeg ble aldri bedre, jeg spilte det samme om og om igjen... Gitaren var så og si "urørt" helt fram til en konfirmasjon-gudstjeneste som vi konfirmanter skulle lede. Da ble jeg satt opp som gitarist, og spilte gitar sammen med et "band". Det var første gang på veldig veldig lenge jeg hadde spilt gitar, og jeg kjente at "godfølelsen" var tilbake, og etter det så fortsatte jeg for fullt igjen! For konfirmasjonpengene mine kjøpte jeg min nåværende gitar, en akustisk Taylor414ce for nærmere 20 000kr, men den var verdt det! Hvis ikke jeg hadde kjøpt den gitaren hadde jeg aldri vært like god som jeg er nå! Så hvis noen spør meg når jeg begynte å spille gitar, eller hvor lenge jeg har spilt så kan jeg egentlig ikke svaret. Det jeg vet var at jeg kom forbi "veggen" Juli 2010, så regner den datoen som da jeg begynte å spille "seriøst"! Jeg lærte meg teknikker og sanger ved å se på youtube videoer, og fant mange gode inspirasjoner, som Sungha Jung, Ulli Boegershausen, Andy Mckee, osv... Jeg begynte å lage mine egne arrangementer, bare med å høre på sanger, og prøve å spille sangene på gitaren! Jeg fant det veldig lærerikt, og fant teknikker som gjorde "hørselen" min bedre på en måte, sånn at jeg kunne lettere finne ut hva jeg skulle spille for å få det til å "stemme". Etter at jeg hadde blitt ganske god på det, så startet jeg å lage mine egne sanger. Jeg har laget 5 hele sanger til nå:

1. Stunning Beauty (standard tuning)

2. Whisper (dadgad tuning)

3. Spiritual Artwork (dadgad tuning)

4. Ment to be (ecdgad tuning)

5. Hope (facfcf tuning)

Som du kan se så spilles dem i forskjellige tuninger. Det startet jeg med da jeg så på gitarister som Andy Mckee, som spiller i alle mulige tuninger, for å få alle mulige lyder, og harmonitoner! En ny teknikk jeg øver på nå, er en teknikk som er kalt "Lap-tapping", da har man gitaren liggende, slik at man kan slå harmoni-toner, samtidig som man spiller grep og andre ting med venstrehånda (nesten som å spille piano) Sanger som bruker den teknikken:

Airtap - Erik Mongrain

PercusienFa - Erik Mongrain

Det er en veldig spennende teknikk som jeg sannsynligvis kommer til å bruke i mange av mine sanger i fremtiden! :-)

Jeg har ikke spilt mye "konserter" til nå, jeg har deltatt på UKM og kommet videre fra kommune-mønstringa, men røk ut i Agder-mønstringa, men fikk med meg et stipend på 2500 kr.

Jeg har også spilt en konsert på torget i Søgne på 17 Mai, det var morro det! Utenom det så har jeg bare spilt "småkonserter", jeg håper jeg kan få muligheten flere ganger! Målet mitt er å bli like god som mine favoritt gitarister: Erik Mongrain, Andy Mckee, Sungha Jung og Craig D'Andrea :-) Du kan se videoer av meg på youtube:

http://www.youtube.com/user/ChrisBrandsborg

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.