Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

BobbyBay

Medlem
  • Innholdsteller

    148
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

BobbyBay vant dagen sist Mars 15 2022

BobbyBay hadde mest likt innhold!

Om BobbyBay

Profile Information

  • Kjønn
    Forteller ikke

Nylige profilbesøk

965 profilvisninger

BobbyBay's Achievements

Viderekommen

Viderekommen (4/6)

124

Nettsamfunnsomdømme

  1. Du bør ha 10" eller 12" høyttalerelement. Det er et must for å få god lyd. Så er det om man skal ha rør eller transistor / digital forsterker - det er en smakssak. Her er et par Vox Valvetronics (modellering): https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262995185 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257890983 En rørforsterker kan får man ikke samme pene lyden på både på lavt som høyt volum, og man kan ikke spille via hodetelefoner med den. På en annen side får man en helt annen lyd, og annen respons (vanskelig å forklare.) En Bugera (rør) med mange muligheter til en grei penge: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=257472591
  2. I Kina jobber de fortsatt som på 60-tallet 😅 Støvmaske? Neida, det går så bra så, blir annen lukt i nesa når vi lakkerer 😉 Kjente igjen bl.a. Ibanez TCY10 på 4:19, men det var mange merker på samme sted tror jeg.
  3. Tusen takk for tips. Da vet jeg hva jeg skal teste ut før jeg begynner å tulle bort penger på pickups. Og takk også for info om for nærme strenger, det var nyttig info.
  4. AR'en med lavest lyd har 1 vol og 1 tone, og en capacitor på tone på 0.022uF, mens AM'en med mer og fyldigere lyd har 2 volum og 2 tone og capacitor på tone på 0.047uF. Volum og tone-pot er alle på 500k og har samme serienummer. Altså lyden er noe "flatere" og sånn "-3dB-aktig," mindre sustain. AM har mer punch, får rørene å vrenge litt tidligere.
  5. Skal teste ut det. Det er ikke kjempeforskjell, men nok til at man undrer - det er jo tross alt akkurat samme pickups. Gitaren er helt fenomenal uten lyd, ser bra ut og er veldig lettspilt. Men så fort den er plugga inn, er det ikke lenger favoritten. Ser at Prestige-serien av disse hadde en pickup som hette Super-80 (Flying Finger). Mulig det er verdt bryet å scanne Ebay for et sett med sånne hvis det ikke hjelper med noe annet.
  6. OK 🙂 Men saken er det at jeg kan ikke ha pickupene høyere på AR'en, de er veldig nærme strengene. Men på den med mer lyd er jo strengene dobbelt så langt unna. Er det et ideel-punkt man skal finne?
  7. Har en Ibanez AR520HFM (Lønn / maple) med et f-hull "semi-solid." Super-58 pickups og 3-veis pickup-switch, i tillegg til trisound switch på hver pickup, for humbucker, split coil og parallell. Jeg har justert pickupene nært strengene. Andre gitaren er en semi hollow AM93ME (Ebenholt). Den har også samme Super-58 men kun 3-veis pickup-switch. Her er pickupene dobbelt så langt unna strengene som på den andre. Har nøyaktig samme strenger på begge gitarene, nøyaktig samme bridge, nøyaktig samme materiale i nut. Scale er også den samme. Spiller på en Vox AC10 på hjemmevolum for det meste. Men AM'en låter mye bedre/varmere, men også mye høyere (volum) enn AR'en. Til og med Talman'en (nashville telecaster-ish) med bare billige singlecoils låter bedre og minst like høyt. AR'en låter OK med split-coil, og har en meget god, tynn og rask hals i forhold til AM'en, det er derfor jeg ikke har bytta ut den. Er det den ekstra elektronikken som "ødelegger" lyden i AR'en, eller det gitarkonstruksjonen i seg selv? Kan det hjelpe å ta bort splitcoil-switchene? Eller bytte pots? Eller kan pickupbytte hjelpe, at andre pickuper ville passet bedre i den gitaren? (SD Pearly Gates, eller kanskje noe enda litt hottere?)
  8. Oops, ja der tok jeg feil. Jeg får ikke til å endre på innlegget heller. Takk for rettelsen! :-)
  9. En liten kommentar til Floyd Rose av Ibanez. Det finnes to tremoloer som er brukbare, og de har ordet PRO i seg, den gamle første Lo PRO (første halvdel av 90-tallet) og Edge PRO. Andre typer som f.eks Edge er laget av kinesisk smørmetall og holder stemminga - og dermed stemninga max det første året. Skal man ha billig Ibanez med flytende tremolo, er kun S-serien fra noen år tilbake brukbar. Den med ZR-tremolo som er basert på kulelager og ikke kniver. Om den i tillegg har denne stabilator-låse-greia på baksia, slipper du problemer med stemminga, og du kan til og med spille videre om det ryker en streng / tune om gitaren. Også enkelt å bytte strenger. https://ibanez.fandom.com/wiki/Edge_Zero https://ibanez.fandom.com/wiki/ZPS3 Ellers har Gear4music en AX120 ute "på salg" nå, 2500,- for en SG-aktig veldig lett og lettspilt gitar med helt OK pickuper. https://www.gear4music.no/en/Guitar-and-Bass/Ibanez-AX120-CA-Candy-Apple/2BIP
  10. Hva med en sånn sak eller lignende? Lyder for alle sjangere, inkludert metal: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=243502109 Da kan man også spille litt uten hodetelefoner når man er hjemme alene 😉 Denne har i tillegg line-out i tilfelle man får lyst til å ta opp det man spille på f.eks pc, og batteri hvis man vil spille i hagen.
  11. Minnet må være falskt antagelig. Kanskje jeg mixer med denne Danelectroen. For jeg mener det var noe fjærbelastet der bak, som man kunne trykke ned eller vippe opp, sånn at strengene sang normalt. Husker heller ikke denne transparente plasten, og eggdelerstrengene, bare at det var 6 strenger... Jaja, man kan få for seg så mye, eller forandre på det man husker.
  12. Jeg mener å ha prøvd en elektrisk gitar med banjo- eller sitarlyd. Dette var i kjelleren på 3'45 i Trondheim, midt på 90-tallet. Jeg har lett og lett på google, men finner ingenting - har jeg et falskt minne? Husker ikke merket på gitaren, men mistenker at dette var en vanlig gitar med en spesiell bridge på. Noe fjærbelasta, som en slapp capo nærmest. Lyden var veldig som på Ozzy Osbourne's intro på My Little Man fra Ozmosis fra året etter - som forøvrig ikke må forveklses med Litjkaren av Rotmo om man tar lett på oversetting - avsporing... For å få vanlig lyd, trykte man på en knapp så denne klemma over bridgen spratt opp / løste ut og strengene var frie. Noen som vet hva det heter? Eller som vet hva jeg snakker om?
  13. Limrester etterpå løses lett opp med f.eks 80% håndsprit uten gel og f.eks en microfiberklut. Kjøpte et keyboard for noen år tilbake, der det var klistret printede etiketter med navnet på hver tangent. Der brukte jeg god gammaldags hjemmebrent (96%) og microfiberklut, og tangentene som var rimelig seige med papir og limrester ble som nye.
  14. 2021 Ibanez AM93ME-NT Har såvidt rukket å spille par-tre timer på denne, og har ikke rukket å bytte ned fra 010 til 0095-strenger enda. Skulle jeg ha noe å utsette på denne, er det vekta da den veier 3,7 kg. I den tyngre enden av semi-hollow-skalaen, men det Indonesiske treslaget Maccasar Ibenholt er av den kompakte sorten, kjennes ihvertfall ikke ut som en pappgitar i hendene. Plekterbrett i svart er på vei i posten, da jeg synes treimitasjon på ekte tre klinger dårlig. Et ensfarvet nøytralt plekterbrett får trestrukturen i gitaren mer fram. Litt tykkere / fetere hals enn "vanlige" Ibanez'er, og endelig er den originale headstocken på plass, etter å ha vært Gibson/Epiphone-etterligning fra 1997 til i fjor. Denne størrelsen gitar (ES-339) har Ibanez hatt fast fra 1980, da den de to første årene hette AS50, før de fikk betegnelsen AM. Ellers perfekt balansert, fin finish, holder seg stemt, pickupene er nydelige, greit oppsett fra fabrikk osv. Denne er også litt mer trebly enn den lindegitaren jeg prata om tidligere, men her går det å bruke pot'ene. Alt i alt veldig fornøyd.
  15. 30 lapper til kassegitar. Da tror jeg det for min del hadde blitt en Gibson Hummingbird. Men det sier jeg bare fordi gitaren ser dødstøff ut, og at jeg har bil verdt ca den summen.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.